ORGANIZAČNÍ ŘÁD ÚŘADU RADY PRO ROZHLASOVÉ A TELEVIZNÍ VYSÍLÁNÍ
Článek 1: Úřad Rady
- Úřad Rady pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Úřad) je zřízen jako orgán Rady pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) podle ustanovení § 11 odst. 2 zákona č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen zákona č. 231/2001 Sb.). Zřizovací listina Úřadu Rady České republiky pro rozhlasové a televizní vysílání ze dne 1. října 1992 se považuje za zřizovací listinu Úřadu.
- Úřad zajišťuje úkoly spojené s odborným, organizačním a technickým zabezpečením činnosti Rady.
- Činnost Úřadu je hrazena z rozpočtu Rady.
Článek 2: Předmět úpravy
- Organizační řád Úřadu v souladu s ustanovením § 11 odst. 6 zákona č. 231/2001 Sb. podrobněji upravuje postavení Úřadu jako orgánu Rady, hlavní úkoly Úřadu, jeho organizační strukturu a zásady řízení.
Článek 3: Úkoly Úřadu
- Rada může Úřad pověřit výkonem některých dalších činností v zákoně výslovně neupravených, avšak patřících do její působnosti, s výjimkou činností rozhodovacích.
- Úřad plní zejména následující úkoly:
- předkládá návrhy pracovního plánu Rady i návrhy programu jednotlivých zasedání Rady předsedovi Rady,
- připravuje podklady nezbytné pro plnění pracovního plánu Rady,
- v souladu s pracovním plánem Rady, pokyny Rady i jejího předsedy připravuje jednotlivá zasedání Rady, provádí přijatá usnesení,
- zpracovává pro potřeby Rady návrh výroční zprávy Rady, rozpočtu a závěrečného účtu Rady a další podklady nutné pro plnění úkolů, které pro Rady vyplývají z příslušných právních norem,
- zabezpečuje dokumentační a informační činnost pro Radu,
- plní úkoly spojené s finančním a materiálně technickým zabezpečením činnosti Rady,
- vydává potřebné vnitřní předpisy. Rada může vyhradit okruh vnitřních předpisů podléhajících jejímu schválení.
Článek 4: Organizační struktura a řízení Úřadu
- V čele úřadu stojí vedoucí Úřadu, který Úřad řídí. Vedoucího Úřadu jmenuje a odvolává Rada. Vedoucí Úřadu je přímo podřízen předsedovi Rady.
- Vedoucí Úřadu přijímá do pracovního poměru ostatní zaměstnance Úřadu V pracovně právních vztazích podléhají všichni zaměstnanci Úřadu vedoucímu Úřadu.
- Vedoucí Úřadu vydává vnitřní předpisy Úřadu podle čl. 3 odst. 2 písm. g).
- Úřad je rozdělen do tří odborů: Odbor rozhlasového vysílání a licencí, Analytický odbor a Provozně-ekonomický odbor. Každý odbor řídí ředitel odboru, jehož jmenuje a odvolává vedoucí Úřadu. Ředitel odboru je přímo podřízen vedoucímu Úřadu.
- Vedoucí Úřadu může jmenovat jednoho nebo více svých zástupců z řad ředitelů odboru.
- Odbory se dále mohou členit na oddělení. Každé oddělení řídí vedoucí oddělení , jehož jmenuje a odvolává na návrh ředitele odboru vedoucí Úřadu. Vedoucí oddělení je přímo podřízen řediteli odboru.
- Ředitel odboru může se souhlasem vedoucího Úřadu ve svém odboru vytvářet a rušit oddělení. Ustanovení čl. 9 odst.1) tím není dotčeno.
- Požadavky Rady a jejích jednotlivých členů na spolupráci se zaměstnanci Úřadu jsou uplatňovány zásadně prostřednictvím vedoucího Úřadu nebo jeho zástupce.
- Vzniklé problémy ve vztazích mezi členy Rady a zaměstnanci Úřadu jsou řešeny výhradně prostřednictvím předsedy Rady a vedoucího Úřadu nebo jím pověřeného vedoucího zaměstnance.
Článek 5: Odbor rozhlasového vysílání a licencí
- Odbor rozhlasového vysílání a licencí plní úkoly související s působností Rady ve věcech udělování a odnímání licencí k provozování vysílání a registrací opravňujících k převzatému vysílání, dohledu nad oznamováním změn provozovatelů vysílání a převzatého vysílání, evidence licencí a registrací a jejich změn.
- Odbor rozhlasového vysílání a licencí dále plní úkoly vyplývající z právních aspektů působnosti Rady, jako správního úřadu podle § 4 odst. 2 zákona č. 231/2001 Sb. Poskytuje právní součinnost Radě a odborným útvarům Úřadu a vede běžnou právní agendu související s činností Rady a Úřadu, zpracovává pro potřeby Rady návrh věcně příslušné části výroční zprávy Rady a další podklady nutné pro plnění úkolů, které pro Radu vyplývají z příslušných právních norem, zejména:
- vedení správních řízení (včetně správních spisů, v souladu se správním řádem a právními předpisy, písemná vyhotovení správních rozhodnutí Rady),
- zastupování Rady v soudních sporech, které vyplynuly ze správních rozhodnutí Rady vypracovaných Odborem rozhlasového vysílání a licencí, komunikace s právní kanceláří v případě zastupování Rady advokátem,
- průběžně vyhodnocování dopadů legislativních změn na činnost Rady a Úřadu, zpracování návrhů příslušných směrnic, metodických pokynů apod., návrhy stanovisek v oblasti legislativy,
- předávání podkladů Provozně-ekonomickému odboru k zaúčtování pohledávek za daňovými a nedaňovými příjmy prostřednictvím „likvidačního protokolu veřejného příjmu“.
- Z pověření Rady, předsedy Rady nebo vedoucího Úřadu Rady zajišťuje pracovní schůzky s osobami pověřenými jednat za samoregulační orgány, zajišťuje účast na takových pracovních schůzkách a předkládá Radě, předsedovi Rady nebo vedoucímu Úřadu Rady přijaté závěry.
- Odbor rozhlasového vysílání a licencí se dělí na Oddělení licenci a registrací a Oddělení rozhlasového vysílání.
- Oddělení licencí a registrací zabezpečuje zejména:
- žádosti o licence k televiznímu vysílání, přípravu a zpracování licenčních řízení a žádostí o prodloužení licencí a řízení o registracích, řízení o změnách licencí a registrací,
- jednání a korespondenci s žadateli o postupu v jednotlivých řízeních,
- předávání podnětů Radě na případné porušení právních předpisů,
- databáze provozovatelů televizního vysílání.
- 6) Oddělení rozhlasového vysílání zabezpečuje zejména:
- žádosti o licence k rozhlasovému vysílání, přípravu a zpracování licenčních řízení a žádostí o prodloužení licencí, řízení o změnách licencí,
- jednání a korespondenci s žadateli o postupu v jednotlivých řízeních,
- předávání podnětů Radě na případné porušení právních předpisů,
- databáze provozovatelů rozhlasového vysílání,
- systematický monitoring rozhlasových programů a monitoring obchodních sdělení, analýzy úseků vysílání, jednotlivých pořadů a dalších částí vysílání dle pokynů Rady nebo dle podnětů veřejnosti, a to na základě vlastních záznamů nebo záznamů vyžádaných od provozovatele,
- vyhodnocení analyzovaných částí vysílání a kontrola souladu vysílání s právními předpisy a licenčními podmínkami, předložení informací o porušení právních předpisů a návrh opatření v případě každého možného porušení těchto předpisů,
- předkládá Radě podněty veřejnosti na obsah rozhlasového vysílání.
Článek 6: Analytický odbor
- Plní úkoly související s působností Rady ve věcech monitorování televizního vysílání a audiovizuálních mediálních služeb na vyžádání a ukládání sankcí za porušení právních předpisů v oblasti televizního vysílání a audiovizuálních mediálních služeb na vyžádání a podmínek stanovených v rozhodnutí o udělení licence či v rozhodnutí o registraci (dále jen právních předpisů),
- analyzuje televizní vysílání a audiovizuální mediální služby na vyžádání, přičemž kontroluje, zda jsou v souladu s právními předpisy, prování porovnání se závěry již vypracovaných analýz a závěrů z nich, jakož i získaných dosavadních zkušeností,
- zastupuje Radu v soudních sporech vyplynuvších ze správních rozhodnutí Rady vypracovaných Analytickým odborem,
- na požádání vyřizuje Radě a odborným útvarům Úřadu jiné právní nebo analytické, případně administrativní záležitosti související s chodem Úřadu a Rady, zúčastňuje se vyřizování obecných právních záležitostí, které vznikají v průběhu činnosti Úřadu,
- vykonává činnosti související se stížnostmi a podněty veřejnosti,
- průběžně vyhodnocuje dopady legislativních změn na činnost Rady a Úřadu,
- zpracovává pro potřeby Rady návrh věcně příslušné části výroční zprávy Rady a další podklady nutné pro plnění úkolů, které pro Radu vyplývají z příslušných právních norem,
- předávání podkladů Provozně-ekonomickému odboru k zaúčtování pohledávek za daňovými a nedaňovými příjmy prostřednictvím „likvidačního protokolu veřejného příjmu“
- z pověření Rady, předsedy Rady nebo vedoucího Úřadu zajišťuje pracovní schůzky s osobami pověřenými jednat za samoregulační orgány (televizního vysílání a audiovizuálních mediálních služeb na vyžádání), zajišťuje účast na takových pracovních schůzkách a předkládá Radě, předsedovi Rady nebo vedoucímu Úřadu Rady přijaté závěry,
- vede evidenci správních poplatků, pokut a nákladů správních řízení na základě likvidačních protokolů veřejného příjmu,
- vede přehled a evidenci rozsudků a usnesení Městského soudu v Praze a Nejvyššího správního soudu vydaných v oblasti působnosti Rady na tento zveřejňuje způsobem umožňujícím dálkový přístup,
- Analytický odbor se dělí na Oddělení analýz televizního vysílání a Oddělení nelineárních služeb.
- Oddělení analýz televizního vysílání zabezpečuje zejména:
- Monitoring a analýzy:
- činnosti směřující k odhalení možných porušení právních předpisů ve vysílání provozovatelů televizního vysílání. Pořizuje záznamy vysílání, provádí jejich monitoring a zpracovává analytické výstupy,
- systematický monitoring všech typů televizního vysílání licencovaných provozovatelů na základě vlastních záznamů a rovněž na základě záznamů vyžádaných od provozovatelů vysílání,
- pravidelný monitoring vysílání obchodních sdělení všech provozovatelů celoplošného televizního vysílání a dalších vybraných programů resp. vyhodnocování dodržování zákonů ve vysílání obchodních sdělení,
- získávání dat o zastoupení evropských děl, nezávislých evropských děl, současných nezávislých evropských děl a českých děl ve vysílání televizních provozovatelů a vyhodnocování dodržování podílů těchto děl v souladu se zákonem a licenčními podmínkami,
- monitoring televizního vysílání dle pokynů Rady,
- analýzy úseků vysílání, jednotlivých pořadů a dalších částí vysílání a jejich vyhodnocení, přičemž kontroluje, zda vysílání je v souladu s právními předpisy,
- předkládá Radě informace o porušení právních předpisů a navrhuje opatření v případě každého možného porušení právních předpisů,
- předkládá Radě podněty veřejnosti na obsah televizního vysílání
- Správní řízení:
- vedení správních řízení, včetně správních spisů, v souladu se správním řádem a právními předpisy,
- zpracování programových podmínek, které jsou součástí rozhodnutí Rady o udělení licence k provozování televizního vysílání,
- správní řízení vedené dle § 21 odst. 1 písm. a) zákona č. 231/2001 Sb. – označení názvu programu,
- správní řízení vedené dle § 21 odst. 1 písm. d) zákona č. 231/2001 Sb. – změna licenčních podmínek, a to programového nebo vysílacího schématu a dalších programových podmínek,
- správní řízení zahájená z mocí úřední.
- Soudní řízení (agenda související se správním soudnictvím, v případě žalob proti rozhodnutím Rady vypracovaných analytickým odborem):
- zpracování vyjádření
- komunikaci se soudy
- příprava spisů pro soudní řízení
- zastupování Rady při soudním řízení
- komunikaci s právní kanceláří v případě zastupování Rady advokátem
- Oddělení nelineárních služeb zejména:
- plní úkoly související s působností Rady ve věcech dohledu nad dodržováním zákona č. 132/2010 Sb., o audiovizuálních mediálních službách na vyžádání,
- vede Evidenci poskytovatelů audiovizuálních mediálních služeb na vyžádání podle § 5 zákona č. 132/2010 Sb., o audiovizuálních mediálních službách na vyžádání,
- vede seznam samoregulačních orgánů ve smyslu § 5 písm. x) zákona č. 231/2001 Sb., o provozování televizního a rozhlasového vysílání
- monitoruje obsah audiovizuálních mediálních služeb na vyžádání,
- pořizuje záznamy audiovizuálních mediálních služeb na vyžádání,
- na základě vlastních záznamů a rovněž na základě záznamů vyžádaných od poskytovatelů audiovizuálních mediálních služeb na vyžádání analyzuje obsah audiovizuálních mediálních služeb na vyžádání, přičemž kontroluje, zda je tento obsah v souladu s právními předpisy,
- zpracovává a předkládá Radě analytické výstupy a informace o porušení právních předpisů, navrhuje opatření v případě možného porušení právních předpisů,
- předkládá Radě stížnosti a podněty veřejnosti, vykonává další činnosti související se stížnostmi a podněty veřejnosti,
- zajišťuje vedení správních řízení, včetně správních spisů, v souladu se správním řádem a zvláštními právními předpisy,
- zastupuje Radu v soudních sporech, které vyplynuly ze správních rozhodnutí Rady vypracovaných Oddělením nelineárních služeb, případně z jiných správních úkonů,
- komunikuje s právní kanceláří v případě zastupování Rady advokátem,
- z pověření Rady, předsedy Rady nebo vedoucího Úřadu Rady zajišťuje pracovní schůzky s osobami pověřenými jednat za samoregulační orgány, zajišťuje účast na takových pracovních schůzkách a předkládá Radě, předsedovi Rady nebo vedoucímu Úřadu Rady přijaté závěry,
- zúčastňuje se vyřizování obecných právních záležitostí, které vznikají v průběhu činnosti Úřadu,
- průběžně vyhodnocuje dopady legislativních změn na činnost Rady a Úřadu Rady,
- předkládá Radě právní rozbory, návrhy metodických postupů a návrhy stanovisek podle § 5 písm. y) zákona č. 321/2001 Sb. o provozování rozhlasového a televizního vysílání,
- zpracovává pro potřeby Rady návrh věcně příslušné části výroční zprávy Rady a další podklady nutné pro plnění úkolů, které pro Radu vyplývají z příslušných právních norem,
- zpracovává předložená data o podpoře evropské tvorby podle § 7 zákona č. 132/2010 Sb., o audiovizuálních mediálních službách na vyžádání.
Článek 7: Provozně – ekonomický odbor
- Zodpovídá za soulad hospodaření organizace s příslušnými právními předpisy a kontroluje jejich dodržování.
- Zabezpečuje činnosti spojené se správou, provozem a údržbou výpočetní techniky a technických zařízení, zejména:
- kompletní správa počítačové sítě a serverů Rady, zálohování dat,
- správa a aktualizace webových stránek Rady,
- správa a běžná údržba počítačových systémů,
- vytváření záznamů jednání Rady včetně jejich zpracování,
- pozáruční servis a provádění pravidelné údržby jednotlivých technických zařízení Rady,
- správu dokumentačního a programového vybavení související s plánováním a koordinací kmitočtů,
- sledování rozvoje nových (zejména digitálních) technologií souvisejících s vysíláním,
- spolupráci s ČTÚ a s dalšími odbornými institucemi,
- správu interních databází Rady (program Intranet, Databáze televizních programů, Evidence došlých žádostí ONS, Analýza nelineárního obsahu),
- správu monitorovacích systémů a jejich modernizaci,
- namátkové sledování dodržování technických parametrů vysílání,
- vyřizování žádostí o informace a stížností týkajících se informačních systémů,
- tvorba návodů k IT systémům,
- školení nových zaměstnanců v oblasti IT,
- nastavování strategie v rozvoji IT systémů,
- eGovernment,
- technická podpora ostatních zaměstnanců Úřadu a Rady
- Zajišťuje mezinárodní aktivity Rady a Úřadu
- V rámci Provozně – ekonomického odboru je vyčleněno Oddělení financí a vnitřní správy, které zabezpečuje zejména:
- sestavování návrhu rozpočtu Rady, sledování jeho čerpání a podávání pravidelných zpráv o jeho čerpání, sestavování závěrečného účtu Rady
- komunikaci s příslušnými ministerstvy, především s Ministerstvem financí
- komunikaci s Českou národní bankou a ostatními úřady (ČSSZ, zdravotní pojišťovny aj.)
- vedení účetní agendy (pokladna, fakturace, banka, cestovní náhrady)
- vedení mzdové a personální agendy
- evidence smluv, vnitřních směrnic a pokynů
- vedení majetkové evidence, příprava podkladů pro inventarizaci majetku
- průběžnou aplikaci legislativy v oblasti kompetencí provozně-ekonomického útvaru vztahující se k Radě a Úřadu, zpracování návrhů směrnic, metodických pokynů apod.
- zpracování návrhu výroční zprávy Rady a dalších podkladů nutných pro plnění úkolů, které pro Radu vyplývají z příslušných právních norem
- vyřizování žádostí o informace a stížností týkajících se ekonomické a provozní oblasti
- na základě spolupráce s ostatními odbory zaúčtování pohledávek daňových a nedaňových příjmů
- vymáhání nezaplacených pohledávek
- zásobování, správu budovy, dopravu, hospodářsko–správní úkoly
- péči o sídlo Rady a jeho zařízení, vnitřní vybavení, čistotu a ostrahu
- zabezpečení požární ochrany, bezpečnosti a ochrany zdraví při práci
- zajištění ekologické likvidace veškerého odpadu a majetku Rady určeného k likvidaci
- spisovou, archivní a dokumentační službu ve spisovně a archivu
- zajištění skartace spisů v souladu se skartačním řádem Rady
- dohled nad chodem recepce
- sekretářské služby a servis pro předsedu, místopředsedy, členy Rady a vedoucího Úřadu Rady
- agendu související s přípravou zasedání a zasedáním Rady
- redakci zápisů ze zasedání, příprava a administrace tiskových zpráv Rady
- služby podatelny, která zajišťuje zpracování korespondence Úřadu a Rady
Článek 8: Interní auditor
- Postavení interního auditora a jeho působnost vyplývá z příslušných ustanovení zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve znění pozdějších předpisů a Kontrolního řádu Rady.
- Interní audit zajišťuje funkčně nezávislý zaměstnanec, organizačně oddělený od řídících pracovníků, dále jen „interní auditor“.
- Interní auditor se při výkonu své činnosti řídí mezinárodními standardy pro práci interního auditora ve veřejné správě a Etickým kodexem.
- Interní audit zajišťuje nezávislé a objektivní přezkoumání a vyhodnocování operací a vnitřního kontrolního systému. Interní auditor zjišťuje, zda v činnosti organizační složky státu:
- jsou dodržovány právní předpisy, přijatá opatření a stanovené postupy,
- jsou včas rozpoznávána rizika, vztahující se k její činnosti, a zda jsou přijímána odpovídající opatření k jejich vyloučení nebo zmírnění,
- jsou takové mechanismy v rámci řídící kontroly, které poskytují vedoucímu organizační jednotky spolehlivé, včasné provozní, finanční a jiné informace,
- je zavedený vnitřní kontrolní systém dostatečně účinný, reaguje včas na změny ekonomických, právních, provozních a jiných podmínek.
- Na základě zjištěných skutečností předkládá vedoucímu Úřadu doporučení ke zdokonalení kvality vnitřního kontrolního systému, k předcházení nebo zmírnění rizik a k přijetí opatření k nápravě zjištěných nedostatků. Vedoucí Úřadu s těmito doporučeními seznámí Radu.
- Interní auditor dále zajišťuje pro Radu konzultační činnost a vede auditorskou dokumentaci v náležité podobě.
Článek 9: Závěrečná ustanovení
- Změny a doplňky tohoto organizačního řádu podléhají schválení Radou.
- Tento organizační řád nabývá účinnosti dne 1.1.2015 a ruší předchozí organizační řád ze dne 1. března 2011 včetně všech dodatků.
Ivan Krejčí
předseda Rady pro rozhlasové a televizní vysílání