

Tisková zpráva

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání

Monitoring rozhlasového a televizního vysílání před a v průběhu krajských a senátních voleb 2012

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání se dne 18. prosince 2012 seznámila s výsledky monitoringu televizního a rozhlasového vysílání před a v průběhu krajských a senátních voleb, které se uskutečnily v říjnu tohoto roku.

Monitoring se zaměřil primárně na programy veřejnoprávních provozovatelů České televize a Českého rozhlasu a rovněž na vybrané komerční rozhlasové a televizní programy s celoplošným i regionálním rozsahem vysílání.

Nejobsáhlejší monitoring České televize se soustředil na vyhodnocení předvolebního pořadu Otázky Václava Moravce Speciál a dále byla pozornost věnována přenosům z tiskových konferencí politických stran, pořadu Politické spektrum, pořadu Otázky Václava Moravce, hlavní zpravodajské relaci Události v období od 1. do 21. října 2012 a Volebním studiím České televize 13. a 20. října 2012.

Na komerčních programech Prima Family a NOVA se monitoring zaměřil výlučně na hlavní zpravodajské relace vysílané v období od 1. do 21. října 2012. Konkrétně bylo vyhodnocení těchto pořadů zacíleno na příspěvky, které mohly v rozporu se zásadami objektivity a vyváženosti ovlivnit předvolební vývoj či volební preference diváků. Obdobné zacílení měla rovněž analytická kontrola vysílání regionálně orientovaných programů (GENUS PLUS, Polar, R1 Morava, R1 ZAK, Metropol TV, Brno TV).

Monitoring Českého rozhlasu se soustředil na vyhodnocení vysílání hlavního předvolebního pořadu, kterým byl Předvolební speciál Martina Veselovského z jednotlivých krajů a dále diskuzní pořad 20 minut Radiožurnálu (oba pořady ve vysílání programu Český rozhlas 1 Radiožurnál), pořad Jak to vidí (vysílaný na programu Český rozhlas 2 Dvojka) a Vizitky kandidátů (regionální stanice Českého rozhlasu). Vedle toho byla provedena analýza dalších informací určených voličům (např. Volební kuchařka na programu Český rozhlas 1 Radiožurnál).

Na celoplošných programech soukromých provozovatelů rozhlasového vysílání (Frekvence 1 a RÁDIO IMPULS) se monitoring zaměřil výlučně na hlavní diskuzní pořady, jejichž obsah mohl ovlivnit volební preference posluchačů, tedy Pressklub (program Frekvence 1) a IMPULSY VÁCLAVA MORAVCE (ve spojení s Tématem dne na programu RÁDIO IMPULS).

Výsledky monitoringu

Na základě zpracovaných analýz Rada rozhodla ve třech záležitostech vyžádat od České televize podání vysvětlení.

Česká televize bude povinna vysvětlit Radě odchylky mezi výsledky výzkumu volebního modelu, na jehož základě byli zváni hosté do pořadu Otázky Václava Moravce Speciál, a skutečnými volebními výsledky. Rada vyjádřila názor, že v důsledku těchto odchylek byly některé politické subjekty značně znevýhodněny. Další podání vysvětlení požaduje Rada rovněž k pořadu Otázky Václava Moravce Speciál, resp. k jeho koncepci. Na základě monitoringu lze usuzovat, že komunikace se zástupci veřejnosti, kteří se účastnili přenosů, nebyla spontánní, ale že probíhala podle předem připraveného scénáře. Moderátor předem věděl, kdo z publika dostane možnost položit hostům dotaz a rovněž jaký dotaz padne, a to s cílem vyvolání debaty ke konkrétnímu tématu. Divákovi ovšem tato „nahránost“ nebyla známa.

A konečně Česká televize podá Radě vysvětlení ke koncepci předvolebního pořadu Politické spektrum. V něm dostali zcela redakčně nekorigovaný prostor pro vyjádření zástupci jednotlivých kandidujících subjektů. Ti získaný mediální prostor v mnohých případech využili jako možnost propagace formou ne nepodobné reklamním spotům.

Monitoring zpravodajské relace Zprávy FTV Prima odhalil ve sledovaném období čtyři příspěvky, jejichž zpracováním se provozovatel mohl dopustit porušení ustanovení zákona, které ukládá provozovateli, aby ve zpravodajských pořadech dbal zásad objektivit a vyváženosti. Ve vysílání programu NOVA, resp. v relaci Televizní noviny byly zjištěny dva příspěvky, u nichž existuje podezření na porušení stejného zákonného ustanovení.

Nedostatky byly odhaleny i ve vysílání provozovatelů regionálních. Rada rozhodla upozornit provozovatele GENUS TV a.s. na porušení § 31 odst. 3 zákona č. 231/2001 Sb., kterého se dopustil tím, že kandidát do Senátu za obvod Jablonec nad Nisou Stanislav Eichler dostal v období před krajskými volbami ve vysílání programu GENUS PLUS značný prostor (3. října 2012 v pořadu Krajský kaleidoskop, 5. října 2012 v pořadu Minuty regionu, 6. října 2012 v pořadu Interview, 7. října 2012 v pořadu Týden v Libereckém kraji a 12. října 2012 v pořadu Zprávy z kraje), aniž by obdobný prostor dostali ostatní kandidáti na post senátora v obvodu Jablonec nad Nisou, čímž byla osoba kandidáta Stanislava Eichlera zvýhodněna.

Provozovatel GENUS TV a.s. rovněž bude Radou vyzván, aby podal vysvětlení, podle jakého klíče a kritérií byly zvány jednotlivé politické strany, resp. kandidáti politických stran do pořadu Interview vysílaného na programu GENUS PLUS v období od 6. září do 4. října 2012. Obdobné vysvětlení žádá Rada také od společnosti POLAR televize Ostrava, s.r.o. provozující program Polar. Z monitoringu tohoto programu nebylo zřejmé, na základě čeho byli vybíráni hosté do předvolebního pořadu Volební studio.

Také v případě provozovatele Český rozhlas byly shledány zásadní odchylky mezi výsledky výzkumu, na jehož základě byli zváni hosté do pořadu Předvolební speciál Martina Veselovského, a skutečnými volebními výsledky. Podle názoru Rady byly také v tomto případě některé politické subjekty značně znevýhodněny, a proto Rada požaduje po tomto provozovateli podání vysvětlení této skutečnosti.

V Praze dne 18. 12. 2012
Kateřina Kalistová
předsedkyně Rady pro rozhlasové
a televizní vysílání
kontakt: info@rrtv.cz
274 813 830



Usnesení přijatá v souvislosti s volebními analýzami

1) Česká televize

Rada se seznámila s monitoringem televizního vysílání provozovatele Česká televize před krajskými a senátními volbami v období od 28. srpna do 21. října 2012.

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) v rámci své působnosti dané ustanovením § 5 písm. a) a f) zákona č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen zákon č. 231/2001 Sb.), v platném znění žádá provozovatele Česká televize, IČ 00027383, sídlem Kavčí hory, Praha 4, PSČ 14070, o podání vysvětlení dle § 137 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, k výrazným odchylkám mezi výsledky výzkumů volebních modelů, na jejichž základě byli zváni hosté do pořadu Otázky Václava Moravce Speciál (vysílaných ve dnech 28. srpna 2012 od 21:00 hodin na programu ČT24, 30. srpna 2012 od 21:00 hodin na programu ČT24, 4. září 2012 od 21:00 hodin na programu ČT24, 6. září 2012 od 21:00 hodin na programu ČT24, 11. září 2012 od 21:00 hodin na programu ČT24, 13. září 2012 od 21:00 hodin na programu ČT24, 18. září 2012 od 21:00 hodin na programu ČT24, 20. září 2012 od 21:00 hodin na programu ČT24, 25. září 2012 od 21:00 hodin na programu ČT24, 27. září 2012 od 21:00 hodin na programu ČT24, 2. října 2012 od 21:00 hodin na programu ČT24, 4. října 2012 od 21:00 hodin na programu ČT24 a 8. října 2012 od 21:00 hodin na programu ČT24) a skutečnými volebními výsledky. V důsledku těchto odchylek odvysílané pořady neodrážely reálné postavení politických stran v jednotlivých krajích a některé politické subjekty značně poškodily. Rada stanovuje lhůtu k podání vysvětlení 15 dní ode dne doručení výzvy.

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání zadává vypracování odborného sociologicko-politologického posudku volebního modelu, na jehož základě Česká televize zvala hosty do předvolebního pořadu Otázky Václava Moravce Speciál.

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) v rámci své působnosti dané ustanovením § 5 písm. a) a f) zákona č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen zákon č. 231/2001 Sb.), v platném znění žádá provozovatele Česká televize, IČ 00027383, sídlem Kavčí hory, Praha 4, PSČ 14070, o podání vysvětlení dle § 137 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, k objasnění sestavování struktury publika v pořadech Otázky Václava Moravce Speciál (vysílaných ve dnech 28. srpna 2012 od 21:00 hodin na programu ČT24, 30. srpna 2012 od 21:00 hodin na programu ČT24, 4. září 2012 od 21:00 hodin na programu ČT24, 6. září 2012 od 21:00 hodin na programu ČT24, 11. září 2012 od 21:00 hodin na programu ČT24, 13. září 2012 od 21:00 hodin na programu ČT24, 18. září 2012 od 21:00 hodin na programu ČT24, 20. září 2012 od 21:00 hodin na programu ČT24, 25. září 2012 od 21:00 hodin na programu ČT24, 27. září 2012 od 21:00 hodin na programu ČT24, 2. října 2012 od 21:00 hodin na programu ČT24, 4. října 2012 od 21:00 hodin na programu ČT24 a 8. října 2012 od 21:00 hodin na programu ČT24). Publikum je divákovi prezentováno jako náhodní zástupci veřejnosti, kteří mohou položit hostům jakoukoliv otázku, nicméně na základě analýzy pořadů je zřejmé, že komunikace moderátora se zástupci veřejnosti, kteří se účastnili přenosů, nebyla spontánní, ale že probíhala podle předem připraveného scénáře. Moderátor předem věděl, kdo z publika dostane možnost položit hostům dotaz a rovněž, jaký dotaz padne, a to s cílem vyvolání debaty ke konkrétnímu tématu. Rada stanovuje lhůtu k podání vysvětlení 15 dní ode dne doručení výzvy.

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) v rámci své působnosti dané ustanovením § 5 písm. a) a f) zákona č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen zákon č. 231/2001 Sb.), v platném znění žádá provozovatele Česká televize, IČ 00027383, sídlem Kavčí hory, Praha 4, PSČ 14070, o podání vysvětlení dle § 137 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, k objasnění, jakým způsobem provozovatel uplatnil svou redakční odpovědnost v pořadu Politické spektrum – krajské volby, vysílaném dne 22. září 2012 od 22:05 hodin na programu ČT24 a v pořadu Politické spektrum – krajské volby, vysílaném dne 22. září 2012 od 22:31 hodin na programu ČT24 a jakým způsobem zajistil, aby divák prostřednictvím pořadu získal objektivní a vyvážené informace. Rada stanovuje lhůtu k podání vysvětlení 15 dní ode dne doručení výzvy.

[Kompletní volební analýza České televize](#)

2) FTV Prima, spol. s r.o.

Rada se seznámila s monitoringem televizního vysílání programu Prima family provozovatele FTV Prima, spol. s r.o. před krajskými a senátními volbami v období od 1. do 21. října 2012.

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) v rámci své působnosti dané ustanovením § 5 písm. a) a f) zákona č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů, v platném znění (dále jen zákon č. 231/2001 Sb.), v souladu s ustanovením § 46 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, v platném znění, rozhodla zahájit s provozovatelem FTV Prima, spol. s r.o., IČ: 48115908, sídlem Na Žertvách 24/132, 180 00 Praha 8 – Libeň, správní řízení z moci úřední pro možné porušení § 31 odst. 3 zákona č. 231/2001 Sb., neboť dne 2. října 2012 v 18:55 hodin na programu Prima family odvysílal pořad Zprávy FTV Prima, resp. příspěvek Centrum Štětí na Litoměřicku zaplavily plakáty, které pobouřily místní Romy, ve kterém byl mnohonásobně a zřetelně prezentován jeden konkrétní volební plakát, tato prezentace plakátu před hlasováním ve volbách mohla jednostranně ovlivnit hlasování voličů ve volbách, a provozovatel se tím mohl dopustit porušení povinnosti zajistit, aby ve zpravodajských a politicko-publicistických pořadech bylo dbáno zásad objektivit a vyváženosti a zejména nebyla v celku vysílaného programu jednostranně zvýhodňována žádná politická strana nebo hnutí, popřípadě jejich názory nebo názory jednotlivých skupin veřejnosti, a to s přihlédnutím k jejich reálnému postavení v politickém a společenském životě.

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) v rámci své působnosti dané ustanovením § 5 písm. a) a f) zákona č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů, v platném znění (dále jen zákon č. 231/2001 Sb.), v souladu s ustanovením § 46 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, v platném znění, rozhodla zahájit s provozovatelem FTV Prima, spol. s r.o., IČ: 48115908, sídlem Na Žertvách 24/132, 180 00 Praha 8 – Libeň, správní řízení z moci úřední pro možné porušení § 31 odst. 3 zákona č. 231/2001 Sb., neboť dne 11. října 2012 v 18:55 hodin na programu Prima family odvysílal pořad Zprávy FTV Prima, resp. příspěvek Podpora Romanu Smetanovi, který informoval o happeningu spočívajícím v demonstrativním přimalování tykadel na portrét kandidáta do Senátu Tomáše Töpfera na velkém billboardu, který byl opakovaně zabírán, a zařazeno bylo také vyjádření Tomáše Töpfera; odvysílání tohoto obsahu jednostranně zviditelňujícího jednoho kandidáta necelý jeden den před zahájením hlasování v prvním kole voleb do jedné třetiny Senátu ČR mu dodalo schopnost jednostranně ovlivnit hlasování voličů ve volbách, a provozovatel se tím mohl dopustit porušení povinnosti zajistit, aby ve zpravodajských a politicko-publicistických pořadech bylo dbáno zásad objektivit a vyváženosti a zejména nebyla v celku vysílaného programu jednostranně zvýhodňována žádná politická strana nebo hnutí, popřípadě jejich názory nebo názory jednotlivých skupin veřejnosti, a to s přihlédnutím k jejich reálnému postavení v politickém a společenském životě.

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) v rámci své působnosti dané ustanovením § 5 písm. a) a f) zákona č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů, v platném znění (dále jen zákon č. 231/2001 Sb.), v souladu s ustanovením § 46 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, v platném znění, rozhodla zahájit s provozovatelem FTV Prima, spol. s r.o., IČ: 48115908, sídlem Na Žertvách 24/132, 180 00 Praha 8 – Libeň, správní řízení z moci úřední pro možné porušení § 31 odst. 3 zákona č. 231/2001 Sb., neboť dne 19. října 2012 v 18:55 hodin na programu Prima family

odvysílal pořad Zprávy FTV Prima, resp. příspěvek Lidé se na Facebooku svolávají k poklidnému shromáždění před klatovskou radnicí, který informoval o veřejné kritice starosty Klatov Rudolfa Salvetra a výzvě k demonstraci před klatovskou radnicí na internetové sociální síti, aniž k tlumočenému obsahu kritiky zazněla v příspěvku věcná oponentura, aniž bylo v příspěvku doloženo tvrzení, že internetová kritika je aktivitou lidí z Klatov, přičemž o ní reportér referoval věcným tónem, ačkoliv její zabíraný text na internetu měl zřetelné rysy žertu nebo provokace. Takto nekvalitní příspěvek provozovatel vysílal přímo v době probíhajícího hlasování ve druhém kole voleb do jedné třetiny Senátu ČR, ve kterých byl Rudolf Salvetr v obvodě č. 11 jedním ze dvou kandidátů postoupivších z prvního kola, což ovšem v příspěvku nezaznělo, ačkoliv odvysílání příspěvku s tímto obsahem v takovéto době mu dodalo schopnost jednostranně ovlivnit hlasování voličů ve volbách. Takovýmto nekvalitním informováním v době probíhajícího hlasování ve druhém kole voleb do jedné třetiny Senátu ČR se provozovatel mohl dopustit porušení povinnosti zajistit, aby ve zpravodajských a politicko-publicistických pořadech bylo dbáno zásad objektivit a vyváženosti a zejména nebyla v celku vysílaného programu jednostranně zvýhodňována žádná politická strana nebo hnutí, popřípadě jejich názory nebo názory jednotlivých skupin veřejnosti, a to s přihlédnutím k jejich reálnému postavení v politickém a společenském životě.

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) v rámci své působnosti dané ustanovením § 5 písm. a) a f) zákona č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů, v platném znění (dále jen zákon č. 231/2001 Sb.), v souladu s ustanovením § 46 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, v platném znění, rozhodla zahájit s provozovatelem FTV Prima, spol. s r.o., IČ: 48115908, sídlem Na Žertvách 24/132, 180 00 Praha 8 – Libeň, správní řízení z moci úřední pro možné porušení § 31 odst. 3 zákona č. 231/2001 Sb., neboť dne 21. října 2012 v 18:55 hodin na programu Prima family odvysílal pořad Zprávy FTV Prima, resp. příspěvek Společná vláda ČSSD a KSČM je zase o něco blíž, ve kterém reportér uvedl: „Dost možná by nám tak v Česku mohly rapidně ubývat řady soukromníků. Naopak vrátit by se mohla doba, kdy vše patří nám všem.“, přičemž tato spekulace reportéra neměla žádnou oporu v prezentovaných výroci představitelů KSČM, ani v jiném obsahu příspěvku. Toto tvrzení mělo charakter subjektivního hodnotícího komentáře, který pro diváka nebyl rozeznatelný od věcného zpravodajského obsahu. Provozovatel se tak mohl dopustit porušení povinnosti zajistit, aby ve zpravodajských a politicko-publicistických pořadech bylo dbáno zásad objektivit a vyváženosti a zejména nebyla v celku vysílaného programu jednostranně zvýhodňována žádná politická strana nebo hnutí, popřípadě jejich názory nebo názory jednotlivých skupin veřejnosti, a to s přihlédnutím k jejich reálnému postavení v politickém a společenském životě.

[Kompletní volební analýza Prima Family](#)

3) CET 21 s.r.o.

Rada se seznámila s monitoringem televizního vysílání programu NOVA provozovatele CET 21 spol. s r.o. před krajskými a senátními volbami v období od 1. do 21. října 2012.

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) v rámci své působnosti dané ustanovením § 5 písm. a) a f) zákona č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů, v platném znění (dále jen zákon č. 231/2001 Sb.), v souladu s ustanovením § 46 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, v platném znění, rozhodla zahájit s provozovatelem CET 21 spol. s r.o., IČ: 45800456, sídlem Kříženeckého nám. 1078/5, 152 00 Praha 5, správní řízení z moci úřední pro možné porušení § 31 odst. 3 zákona č. 231/2001 Sb., neboť dne 12. října 2012 v 19:30 hodin na programu NOVA odvysílal pořad Televizní noviny, resp. příspěvek Volby do krajů a Senátu, který obsahoval informace o pokusu o kupčení s hlasy v Litvínově ve zpracování, které mohlo jednostranně ovlivnit hlasování voličů ve volbách, a mohl se tím dopustit porušení povinnosti zajistit, aby ve zpravodajských a politicko-publicistických pořadech bylo dbáno zásad objektivit a vyváženosti a zejména nebyla v celku vysílaného programu jednostranně zvýhodňována žádná politická strana nebo hnutí, popřípadě jejich názory nebo názory jednotlivých skupin veřejnosti, a to s přihlédnutím k jejich reálnému postavení v politickém a společenském životě.

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) v rámci své působnosti dané ustanovením § 5 písm. a) a f) zákona č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů, v platném znění (dále jen zákon č. 231/2001 Sb.), v souladu s ustanovením § 46 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, v platném znění, rozhodla zahájit s provozovatelem CET 21 spol. s r.o., IČ: 45800456, sídlem Kříženeckého nám. 1078/5, 152 00 Praha 5, správní řízení z moci úřední pro možné porušení § 31 odst. 3 zákona č. 231/2001 Sb., neboť dne 13. října 2012 v 19:30 hodin na programu NOVA odvysílal pořad Televizní noviny, resp. blok příspěvků Krajské a senátní volby 2012, který obsahoval souhrn informací o výsledcích krajských voleb a prvního kola voleb do jedné třetiny Senátu ČR redukováný o část podstatných informací takovým způsobem, že zejména informace o výsledcích krajských voleb z hlediska výsledků politických stran a z hlediska výsledků v krajích ČR byly jednostranně výběrové a nebyly ucelené, čímž mohl dopustit porušení povinnosti zajistit, aby ve zpravodajských a politicko-publicistických pořadech bylo dbáno zásad objektivit a vyváženosti a zejména nebyla v celku vysílaného programu jednostranně zvýhodňována žádná politická strana nebo hnutí, popřípadě jejich názory nebo názory jednotlivých skupin veřejnosti, a to s přihlédnutím k jejich reálnému postavení v politickém a společenském životě.

[Kompletní volební analýza NOVA](#)

4) **GENUS TV a.s.**

Rada se seznámila s monitoringem televizního vysílání programu GENUS PLUS provozovatele GENUS TV a.s. před krajskými a senátními volbami v období od 1. do 13. října 2012.

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) v rámci své působnosti dané ustanovením § 5 písm. a) a f) a § 59 odst. 1–3 zákona č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen zákon č. 231/2001 Sb.), v platném znění, upozorňuje provozovatele GENUS TV a.s., IČ 48291927, se sídlem Liberec 4, Rumunská č.p. 655/9, na porušení § 31 odst. 3 zákona č. 231/2001 Sb., protože kandidát do Senátu za obvod Jablonec nad Nisou Stanislav Eichler dostal v období před krajskými volbami ve vysílání programu GENUS PLUS značný prostor (3. října 2012 v pořadu Krajský kaleidoskop, 5. října 2012 v pořadu Minuty regionu, 6. října 2012 v pořadu Interview, 7. října 2012 v pořadu Týden v Libereckém kraji a 12. října 2012 v pořadu Zprávy z kraje), aniž by obdobný prostor dostali ostatní kandidáti na post senátora v obvodu Jablonec nad Nisou, čímž byla osoba kandidáta Stanislava Eichlera zvýhodněna. Rada stanovuje lhůtu k nápravě 7 dnů od doručení upozornění.

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen „Rada“) v rámci své kompetence dané § 5 písm. a) a f) zákona č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů, v platném znění (dále jen „zákon č. 231/2001 Sb.“) a v souladu s ustanoveními § 137 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, (dále jen „zákon č. 500/2004 Sb.“) žádá provozovatele televizního vysílání GENUS TV a.s., IČ 48291927, se sídlem Liberec 4, Rumunská č.p. 655/9, o podání vysvětlení, podle jakého klíče a kritérií byly zvány jednotlivé politické strany, resp. kandidáti politických stran do pořadu Interview vysílaného na program GENUS PLUS v období od 6. září do 4. října 2012.

[Kompletní volební analýza GENUS PLUS](#)

5) **POLAR televize Ostrava, s.r.o.**

Rada se seznámila s monitoringem televizního vysílání programu Polar provozovatele POLAR televize Ostrava, s.r.o. před krajskými a senátními volbami v období od 1. do 13. října 2012.

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen „Rada“) v rámci své kompetence dané § 5 písm. a) a f) zákona č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů, v platném znění (dále jen „zákon č. 231/2001 Sb.“) a v souladu s ustanoveními § 137 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, (dále jen „zákon č. 500/2004 Sb.“) žádá provozovatele televizního vysílání POLAR televize Ostrava, s.r.o., IČ 25859838, se sídlem Ostrava 9, Boleslavova č.p. 710/19, o podání vysvětlení, podle jakého klíče a kritérií byly zvány jednotlivé politické strany, resp. jejich konkrétně vybraní představitelé do pořadu Volební studio vysílaného na program POLAR v období od 11. září do 11. října 2012.

[Kompletní volební analýza POLAR](#)

6) **TV MORAVA, s.r.o.**

Rada se seznámila s monitoringem televizního vysílání programu R1 Morava provozovatele TV Morava, s.r.o. před krajskými a senátními volbami v období od 1. do 13. října 2012.

[Kompletní volební analýza R1 Morava](#)

7) **ZAK TV s.r.o.**

Rada se seznámila s monitoringem televizního vysílání programu R1 ZAK provozovatele ZAK TV, s.r.o. před krajskými a senátními volbami v období od 1. do 13. října 2012.

[Kompletní volební analýza R1 ZAK](#)

8) **Regionální televize CZ s.r.o.**

Rada se seznámila s analýzou vysílání programu regionalnitemevize.cz z období od 1. do 13. října 2012 v rámci monitoringu předvolebního a volebního vysílání.

[Kompletní volební analýza regionalnitemevize.cz](#)

9) **11 TV production, s.r.o.**

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) v rámci své působnosti dané ustanovením § 5 písm. a) zákona č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen zákon č. 231/2001 Sb.), v platném znění, a na základě § 137 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, žádá provozovatele 11 TV production, s.r.o., IČ 26459981, sídlem Tererova 2135/17, Praha 4, PSČ 149 00 o podání vysvětlení, na základě jakého smluvního ujednání byly do programu Metropol TV zařazovány pořady Městská část Praha 6 a Městská část Praha 10 a o jakou část vysílání se v případě těchto pořadů jedná. Rada stanovuje lhůtu k podání vysvětlení 30 dní ode dne doručení této výzvy.

[Kompletní volební analýza Metropol TV](#)

10) **AIDEM a.s.**

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) v rámci své působnosti dané ustanovením § 5 písm. a) a f) a § 59 odst. 1–3 zákona č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen zákon č. 231/2001

Sb.), v platném znění, upozorňuje provozovatele AIDEM a.s., IČ 27695964, se sídlem Brno 15, Zengrova 2693/2, PSČ 61500, na porušení ustanovení § 32 odst. 1 písm. l) zákona č. 231/2001 Sb., kterého se dopustil tím, že na vyžádání nezapůjčil Radě ve stanovené lhůtě záznam veškerých zpravodajských, publicistických a diskusně politických pořadů odvysílaných na programu Brno TV ve dnech 1. října až 13. října 2012 (tj. z období 13 dnů) v čase 16:00 hodin až 20:00 hodin. Rada stanovuje lhůtu k nápravě 30 dní ode dne doručení tohoto upozornění.

[Kompletní volební analýza Brno TV](#)

11) Český rozhlas

Rada se seznámila s analýzou předvolebního vysílání vybraných pořadů veřejnoprávního vysílání provozovatele Český rozhlas, programů Český rozhlas 1 Radiožurnál, Český rozhlas 2 Praha, Český rozhlas regionální stanice za období od 10.9. do 11. 10. 2012 (u Předvolebního speciálu ČRo 1 Radiožurnálu od 28.2. 2012)

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) v rámci své působnosti dané ustanovením § 5 písm. a) a f) zákona č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen zákon č. 231/2001 Sb.), v platném znění žádá provozovatele Český rozhlas, IČ 45245053, sídlem Vinohradská 12, Praha 2, PSČ 120 99, o podání vysvětlení dle § 137 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, k objasnění, jakým způsobem provozovatel zajistil, aby v pořadech Volební speciál Martina Veselovského, vysílaných ve dnech 28. srpna 2012 od 17:06 hodin na programu Český rozhlas 1 Radiožurnál, 30. srpna 2012 od 17:06 hodin na programu Český rozhlas 1 Radiožurnál, 4. září 2012 od 17:06 hodin na programu Český rozhlas 1 Radiožurnál, 6. září 2012 od 17:06 hodin na programu Český rozhlas 1 Radiožurnál, 11. září 2012 od 17:06 hodin na programu Český rozhlas 1 Radiožurnál, 13. září 2012 od 17:06 hodin na programu Český rozhlas 1 Radiožurnál, 18. září 2012 od 17:06 hodin na programu Český rozhlas 1 Radiožurnál, 20. září 2012 od 17:06 hodin na programu Český rozhlas 1 Radiožurnál, 25. září 2012 od 17:06 hodin na programu Český rozhlas 1 Radiožurnál, 27. září 2012 od 17:06 hodin na programu Český rozhlas 1 Radiožurnál, 2. října 2012 od 17:06 hodin na programu Český rozhlas 1 Radiožurnál, 4. října 2012 od 17:06 hodin na programu Český rozhlas 1 Radiožurnál a 8. října 2012 od 17:06 hodin na programu Český rozhlas 1 Radiožurnál, neměly výrazné odchylky v prezentovaných volebních modelech od reálného postavení politických stran v jednotlivých krajích dokázaného výsledky krajských voleb vliv na vyváženost a objektivitu výše jmenovaných politicko-publicistických pořadů. Rada stanovuje lhůtu k podání vysvětlení 15 dní ode dne doručení výzvy.

[Kompletní volební analýza Český rozhlas](#)

Rada v rámci své působnosti dané ustanovením § 5 písm. a) zákona č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů (dále jen „zákon č. 231/2001 Sb.“), v platném znění, a na základě ustanovení § 137 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, žádá provozovatele Český rozhlas o podání vysvětlení ve věci komentáře o prvních odhadech předvolebního průzkumu v Pardubickém kraji, odvysílaného dne 29. 8. 2012 od 18:28:05 hodin na programu Český rozhlas 1 Radiožurnál, a s ním spojeného možného porušení ustanovení § 31 odst. 2, podle kterého provozovatel vysílání poskytuje objektivní a vyvážené informace nezbytné pro svobodné vytváření názorů. Pro podání vysvětlení byla stanovena lhůta 15 dnů ode dne doručení žádosti o podání vysvětlení.

[Analýza na podnět posluchače 21. zasedání 2012/bod č. 50](#)

12) Frekvence 1, a.s.

Rada se seznámila s analýzou předvolebního vysílání vybraných pořadů provozovatele Frekvence 1, a.s. na programu FREKVENCE 1 za období od 10.9. do 11. 10. 2012

[Kompletní volební analýza Frekvence 1](#)

13) LONDA, spol. s r.o.

Rada se seznámila s analýzou předvolebního vysílání vybraných pořadů provozovatele LONDA, s.r.o. na programu Rádio Impuls za období od 10.9. do 11. 10. 2012

[Kompletní volební analýza RÁDIO IMPULS](#)

14) Radio ProTon s.r.o.,

Rada v rámci své kompetence dané ustanovením § 5 písm. a) a f) § 59 odst. 1 - 3 zákona č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů, v platném znění (dále jen zákon č. 231/2001 Sb., upozorňuje provozovatele rozhlasového Radio ProTon s.r.o., IČ: 64359620, se sídlem Husova 58, 30 100 Plzeň na porušení zákona č. 231/2001 Sb., spočívající v porušení ustanovení §48 odst. 1 e), kterého se dopustil tím, že dne 1. října 2012 v čase 6:20:08 hodin, 7:22:33 hodin, 9:27:43 hodin a 10:26:19 hodin na programu Kiss Proton odvysílal reklamu Jiřího Pospíšila z politické strany ODS, čímž se dopustil porušení ustanovení §48 odst. 1 e) zákona č. 231/2001 Sb., které stanovila, že provozovatelé vysílání nesmějí zařazovat do vysílání obchodní sdělení politických stran a hnutí a obchodní sdělení nezávislých kandidátů na poslance, senátory nebo členy zastupitelstva územního samosprávného celku, pokud zvláštní zákon nestanoví jinak. Rada provozovateli rozhlasového vysílání stanovila lhůtu k nápravě 5 dnů ode dne doručení tohoto upozornění.

[Analýza na podnět posluchače 19. zasedání 2012/bod č. 34](#)