
 

 
 
 
 

ROZHODNUTÍ O ULOŽENÍ POŘÁDKOVÉ POKUTY 
 

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen "Rada") v rámci své působnosti dané ustanovením § 5 
písm. a) a f) zákona č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání a o změně 
dalších zákonů, v platném znění (dále jen "zákon č. 231/2001 Sb.") a v souladu s ustanovením § 62 
zákona č. 500/2004 Sb., správního řádu (dále jen "zákon č. 500/2004 Sb.") vydala dne 24. března 2015 
toto 
 

rozhodnutí:  
 
Rada ukládá společnosti CET 21 spol. s r.o., IČ: 45800456, se sídlem Kříženeckého nám. 1078/5, 
152 00 Praha 5, pořádkovou pokutu podle ustanovení § 137 odst. 2 zákona č. 500/2004 Sb., a to ve 
výši 5 000 Kč, neboť tato společnost bezdůvodně odepřela podat Radě vysvětlení, z jakých zdrojů 
vycházela v případě pořadu Televizní noviny, respektive reportáže „Urážky prezidenta by podle 
Humla měly být trestné“, odvysílaného dne 17. prosince 2014 od 19:30 hodin na programu NOVA, 
o které byla požádána v žádosti Rady č.j. RRTV/377/2015-DRD. 
 
Pokuta je splatná ve lhůtě 30 dní ode dne nabytí právní moci tohoto rozhodnutí na účet č. 3754-
19223001/0710, vedený u České národní banky, variabilní symbol 88002015. 
 
Rada nadále v souladu s ustanovením § 137 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb. žádá společnost CET 
21 spol. s r.o., IČ: 45800456, se sídlem Kříženeckého nám. 1078/5, 152 00 Praha 5, o podání 
vysvětlení, z jakých zdrojů vycházela, když dne 17. prosince 2014, v rámci zpravodajské relace 
Televizní noviny, vysílané od 19:30 hodin na programu NOVA, konkrétně pak v reportáži s názvem 
„Urážky prezidenta by podle Humla měly být trestné“, uvedla tato sdělení: „Tentokrát by prý rád 
omezil lidská práva a základní demokratické principy“, „Omezení svobody slova a návrat cenzury, 
totalitní metody by podle svých výroků chtěl poslanec Stanislav Huml“, „Nadávky na adresu 
veřejných činitelů včetně prezidenta by totiž podle něj měly být trestné a provozovatelé 
internetových stránek by je měli nekompromisně mazat, aby si kritiku politiků nikdo nemohl 
přečíst.“ 
 
Rada stanovuje lhůtu k podání vysvětlení 20 dní ode dne doručení této opakované žádosti. 
 
Odůvodnění: 
Provozovatel vysílání, CET 21 spol. s r. o., je provozovatelem televizního vysílání programu Nova na 
základě licence č. 001/93 udělené rozhodnutím Rady č. j. R – 060/93 (televizní vysílání prostřednictvím 

CET 21 spol.s r.o. 
Kříženeckého náměstí 1078/5 
15200 Praha 
Česká republika 

JEDN. IDENT.:  RRTV-4386990 
 
VÁŠ DOPIS ZN.:  
NAŠE Č. J.:  RRTV/1350/2015-DRD 
SP. ZN.:  2015/88/DRD/CET  
ZASEDÁNÍ RADY: 6-2015/ poř.č. 29 
 
VYŘIZUJE:  Analytický odbor  
 
DATUM, MÍSTO: 24.3.2015, Praha 

1350-1



pozemních vysílačů) a na základě licence spis. zn. 2008/1354/zem/CET udělené rozhodnutím Rady č.j. 
zem/7962/2008 (televizní vysílání prostřednictvím družice). 
 
Na svém 2. zasedání v roce 2015 se Rada zabývala podněty televizních diváků. Na základě toho bylo 
zjištěno, že dne 17. prosince 2014 od 19:30 hodin na programu NOVA odvysílal provozovatel vysílání 
pořad Televizní noviny, v němž byla zařazena také reportáž „Urážky prezidenta by podle Humla měly být 
trestné“. 

Cílem reportáže bylo informovat o myšlence poslance S. Humla, dle kterého by měly být postihovány 
vulgární urážky směřované na politiky i prezidenta, v případě, objeví-li se takovéto vulgarismy na 
internetu, měly by být odstraněny. 
Předmětná reportáž však obsahovala řadu zavádějících tvrzení a informací, což mohlo posunout 
význam původních slov S. Humla (rozhovor pro server parlamentnilisty.cz ze dne 16. prosince 2014) 
a dát jim negativní vyznění. 
Původní slova S. Humla přitom zněla: „Četl jsem ten titulek, vím, o co jde. V případě urážek 
veřejných činitelů nepovažuji za správné, že jsou vůbec povolené. Myslím, že by to mělo být 
klasifikováno jako urážka hlavy státu, která bude nějakým způsobem postižitelná. Měla by být 
možnost to zakázat a například i z internetu vymazat. Přirozená autorita je jedna věc. Druhá věc je, 
že je to úřad hlavy státu, nejde jen o osobu Miloše Zemana. Hlava státu má vážnost sama o sobě, 
danou už samotnou Ústavou. Začne-li někdo urážet, zesměšňovat, snižovat autoritu, tak tím napadá 
celý systém. Když si to srovnáte například s policií, co se dnes děje -  jakým způsobem se lidé 
chovají k policistům, to je velmi podobné. Urážka úřední osoby je jako urážka u soudu. Tam si také 
nikdo nedovolí říct soudci, co si o něm myslí, když to není lichotivé. Ale je to o tom, že u soudu by za 
to napařili pokutu za pohrdání soudem. Podobně by právním způsobem měly být ošetřeny i verbální 
vztahy ve volném prostoru, nikoli jen v soudní síni. Prostě představitelé státu, bavíme-li se o politice 
a prezidentovi státu, by měli být chráněni podobně jako soudci.“ 
První zavádějící informací reportáže je již skutečnost, že je zde hovořeno o „návrhu“ poslance, což 
právě ve spojitosti s jeho poslaneckou funkcí konotuje záměr prosazení myšlenky formou změny 
zákona. To dodává oné myšlence poslance i samotné reportáži na větší významnosti, než kdyby 
bylo hovořeno pouze o jeho osobním názoru, o který se dle vyznění daného rozhovoru jednalo. 
Další zavádějící informace posouvající význam Humlova původního výroku se objevuje ve výrocích 
moderátora M. Pouvy („Tentokrát by prý rád omezil lidská práva a základní demokratické principy“ a 
redaktorky Z. Štíchové „Omezení svobody slova a návrat cenzury, totalitní metody by podle svých 
výroků chtěl poslanec Stanislav Huml.“). Ačkoli právní postižitelnost urážek a vulgarismů mířených 
na hlavní představitelé státu je jistě omezením svobody slova, tedy omezením základního 
demokratického principu, které bylo aplikované právě před rokem 1989 (hanobení republiky a jejího 
představitele), vychází-li toto vyjádření redaktorky ze slov S. Humla uvedených v původním 
rozhovoru, jedná se již o interpretaci doplněnou osobním hodnotícím komentářem, který Humlovo 
sdělení posouvá a jednoznačně mu přikládá nálepku „negativní“, což je v rozporu se základy 
objektivního informování, jehož znaky jsou přesnost, věcnost, nepředpojatost, nemanipulovatelnost a 
vyváženost. 
Jako další zavádějící sdělení oproti původnímu výroku S. Humla lze vnímat informaci, že by dle 
poslance měly být nadávky adresované veřejným činitelům umístěné na internetových stránkách 
mazány provozovatelem těchto stránek, aby si kritiku politiků nemohl nikdo přečíst („Nadávky na 
adresu veřejných činitelů včetně prezidenta by totiž podle něj měly být trestné a provozovatelé 
internetových stránek by je měli nekompromisně mazat, aby si kritiku politiků nikdo nemohl přečíst.“). 
V původním rozhovoru nemá toto sdělení žádnou oporu, neboť argument Humla pro mazání 
vulgárních obsahů na internetu směřujících na politiky stojí v původním rozhovoru na myšlence 
zachování vážnosti jednotlivých institucí, které politici či prezident reprezentují. Nehledě na to, že 
takto poskytnutá informace zcela jasně mísí pojmy „kritika“ a „nadávky“, ačkoli Huml v rozhovoru 
jasně hovoří o „urážkách“. 

 
Na základě toho přijala Rada na svém 2. zasedání v roce 2015 usnesení, kterým požádala provozovatele 
CET 21 spol. s r.o., IČ: 45800456, se sídlem Kříženeckého nám. 1078/5, 152 00 Praha 5, o podání 
vysvětlení, z jakých zdrojů vycházel, když dne 17. prosince 2014, v rámci zpravodajské relace Televizní 
noviny, vysílané od 19:30 hodin na programu NOVA, konkrétně pak v reportáži s názvem „Urážky 

1350-2



prezidenta by podle Humla měly být trestné“, uvedl tato sdělení: „Tentokrát by prý rád omezil lidská práva 
a základní demokratické principy“, „Omezení svobody slova a návrat cenzury, totalitní metody by podle 
svých výroků chtěl poslanec Stanislav Huml“, „Nadávky na adresu veřejných činitelů včetně prezidenta by 
totiž podle něj měly být trestné a provozovatelé internetových stránek by je měli nekompromisně mazat, 
aby si kritiku politiků nikdo nemohl přečíst.“ 
 
Žádost o podání vysvětlení byla provozovateli doručena pod č.j. RRTV/377/2015-DRD dne 9. února 
2015. 
Lhůta pro podání vysvětlení byla v usnesení Rady stanovena v délce 20 dní ode dne doručení žádosti o 
podání vysvětlení. 
 
Provozovatel ve stanovené lhůtě vysvětlení nepodal a ani na žádost Rady nikterak nezareagoval či 
neodpověděl. 
 
Dle ustanovení § 137 odst. 2 zákona č. 500/2004 Sb. je každý povinen podat správnímu orgánu 
vysvětlení podle odstavce 1. Tomu, kdo bezdůvodně odepře podat vysvětlení, může správní orgán uložit 
pořádkovou pokutu až do výše 5 000 Kč. 
 
Dle ustanovení § 137 odst. 1 věty poslední zákona č. 500/2004 Sb. o odepření vysvětlení obdobně platí 
to, co pro odepření součinnosti při dokazování a zákaz výslechu. 
 
Dle ustanovení § 55 odst. 2 zákona č. 500/2004 Sb. svědek nesmí být vyslýchán o utajovaných 
informacích chráněných zvláštním zákonem, které je povinen zachovat v tajnosti, ledaže byl této 
povinnosti příslušným orgánem zproštěn. 
 
Dle ustanovení § 55 odst. 3 zákona č. 500/2004 Sb. svědek nesmí být vyslýchán též tehdy, jestliže by 
svou výpovědí porušil státem uloženou nebo uznanou povinnost mlčenlivosti, ledaže byl této povinnosti 
příslušným orgánem nebo tím, v jehož zájmu tuto povinnost má, zproštěn. 
 
Dle ustanovení § 55 odst. 4 zákona č. 500/2004 Sb. výpověď může odepřít ten, kdo by jí způsobil sobě 
nebo osobě blízké nebezpečí stíhání pro trestný čin nebo správní delikt. 
 
Vzhledem ke skutečnosti, že dožádaný subjekt (provozovatel) podané vysvětlení Radě neposkytnul a 
zároveň ani neinformoval Radu o tom, že by zde byly okolnosti hovořící ve prospěch odepření podání 
vysvětlení, lze toto jeho počínání kvalifikovat jako bezdůvodné odepření podání vysvětlení, jak o něm 
hovoří výše citované ustanovení § 137 odst. 2 zákona č. 500/2004 Sb. 
 
Vzhledem k uvedenému rozhodla Rada na svém 6. zasedání v roce 2015 uložit provozovateli 
pořádkovou pokutu podle ustanovení § 137 odst. 2 zákona č. 500/2004 Sb. 
 
Podle tohoto ustanovení lze uložit pořádkovou pokutu až do výše 5 000 Kč. 
 
Rada byla při rozhodování o výši pořádkové pokuty ukládané v tomto konkrétním případě omezena touto 
horní zákonnou hranicí výše pořádkové pokuty (5 000 Kč) a zároveň dikcí obecných ustanovení pro 
ukládání pořádkových pokut. 
 
Dle ustanovení § 62 odst. 3 zákona č. 500/2004 Sb. dbá správní orgán při stanovení výše pořádkové 
pokuty, aby nebyla v hrubém nepoměru k závažnosti následku a k významu předmětu řízení; pokutu lze 
ukládat i opakovaně. 
 

1350-3



Vzhledem ke skutečnosti, že účelem žádosti o podání vysvětlení bylo získat informace k posouzení 
problematiky související se zásadami objektivního a vyváženého zpravodajství v televizním vysílání, která 
mimo jiné úzce souvisí s právem široké veřejnosti na informace (zejména pak o věcech veřejného zájmu) 
a s otázkou zajištění rovného a řádného politického soutěžení a za jejíž porušení lze provozovatele 
sankcionovat dle ustanovení § 60 odst. 1 písm. b) zákona č. 231/2001 Sb. pokutou ve výši od 5 000 Kč 
do 2 500 000 Kč, lze se domnívat, že bezdůvodné odepření podání vysvětlení v takovémto konkrétním 
případě brání významné regulační úloze Rady. 
 
Z tohoto důvodu se Rada rozhodla přikročit k uložení pořádkové pokuty v maximální možné výši, 
a to 5 000 (slovy: pět tisíc) Kč. 
 
Pořádková pokuta přitom nezbavuje provozovatele původní povinnosti podat Radě požadované 
vysvětlení. 
 
Proto Rada (vzhledem k výše popsanému prvotnímu posouzení obsahu předmětné reportáže) nadále 
žádá provozovatele o podání vysvětlení, z jakých zdrojů vycházel, když dne 17. prosince 2014, v rámci 
zpravodajské relace Televizní noviny, vysílané od 19:30 hodin na programu NOVA, konkrétně pak v 
reportáži s názvem „Urážky prezidenta by podle Humla měly být trestné“, uvedla tato sdělení: „Tentokrát 
by prý rád omezil lidská práva a základní demokratické principy“, „Omezení svobody slova a návrat 
cenzury, totalitní metody by podle svých výroků chtěl poslanec Stanislav Huml“, „Nadávky na adresu 
veřejných činitelů včetně prezidenta by totiž podle něj měly být trestné a provozovatelé internetových 
stránek by je měli nekompromisně mazat, aby si kritiku politiků nikdo nemohl přečíst.“ 
 
Rada přitom odkazuje na ustanovení § 62 odst. 3 věty za středníkem zákona č. 500/2004 Sb., podle 
kterého lze pořádkovou pokutu ukládat i opakovaně. 
 
Poučení: 
Proti tomuto rozhodnutí lze v souladu s ustanovením § 65 a násl. zákona č. 150/2002 Sb., soudního řádu 
správního, podat žalobu k Městskému soudu v Praze, a to ve lhůtě dvou měsíců ode dne doručení 
rozhodnutí. 

 
 
 
 
 
 
Ivan Krejčí 
předseda Rady 
pro rozhlasové a televizní vysílání 

1350-4


		2015-03-31T20:06:09+0200
	Praha
	Bc. Ivan Krejčí
	Podpis dokumentu




