
 

ČESKÁ TELEVIZE 
IČ: 00027383 
Kavčí hory 
140 70 Praha 4 
Česká republika 

 
Sp. zn./Ident.: 2010/674/LOJ/ČTV 
Naše zn.: LOJ/3576/2010 
Zasedání Rady č. 19 - 2010 / poř.č.: 34 

 

ROZHODNUTÍ 
 

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen Rada) v rámci své působnosti dané § 5 písm. f) a 
v souladu s § 60 odst. 1 písm. b) č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání a 
o změně dalších zákonů, v platném znění (dále jen zákon č. 231/2001 Sb.) a § 67 odst. 1 zákona č. 
500/2004 Sb., správního řádu, vydala dne 5. října 2010 
 

rozhodnutí 
 
Rada ukládá provozovateli Česká televize, IČO: 000 27 383, se sídlem Na Hřebenech II 1132/4, Kavčí 
hory, 147 00 Praha 4 pokutu ve výši 100 000 ,- Kč pro porušení § 31 odst. 3 zákona č. 231/2001 Sb., 
neboť odvysíláním pořadu Události, resp. příspěvku Nutnost, nebo obchod s kamarády? dne 11. 
dubna 2010 od 19:00 hodin na programu ČT1, jež obsahoval nepodloženě hanlivá a zavádějící 
označení "šedá eminence", či "kmotři ODS" a odkazy na v reportáži blíže neosvětlené kauzy, které 
dával do vzájemných neodargumentovaných souvislostí, se dopustil porušení povinnosti zajistit, aby 
ve zpravodajských a politicko-publicistických pořadech bylo dbáno zásad objektivity a vyváženosti. 
 
Pokuta je splatná ve lhůtě 30 dnů ode dne právní moci tohoto rozhodnutí na účet č. 3754-
19223001/0710, vedený u České národní banky, variabilní symbol 2010674. 
 
Účastníkovi řízení se ukládá povinnost nahradit náklady řízení paušální částkou 1.000,- Kč podle § 79 
odst. 5 zákona č. 500/2004 Sb., správního řádu, a § 6 odst. 1 vyhlášky č. 50/2005 Sb. na účet č. 3711-
19223001/0710 vedený u České národní banky, variabilní symbol 2010674. Náhrada nákladů řízení je 
splatná do pěti pracovních dnů ode dne doručení tohoto rozhodnutí. 

 
Odůvodnění: 

 
 
Účastník řízení, Česká televize je provozovatelem televizního vysílání programu ČT1, ČT2, ČT24 a ČT4 
na základě zákona č. 483/1991 Sb., o České televizi, ve znění pozdějších předpisů. 

3576-1



 
Dle § 31 odst. 3 zákona č. 231/2001 Sb. „je provozovatel vysílání povinen zajistit, aby ve 
zpravodajských a politicko-publicistických pořadech bylo dbáno zásad objektivity a vyváženosti a 
zejména nebyla v celku vysílaného programu jednostranně zvýhodňována žádná politická strana nebo 
hnutí, popřípadě jejich názory nebo názory jednotlivých skupin veřejnosti, a to s přihlédnutím k jejich 
reálnému postavení v politickém a společenském životě.“ 
 
Při monitoringu zpravodajských a politicko-publicistických pořadů ve vysílání televizních programů 
v období voleb do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, které byly stanoveny v termínu 28. – 29. 
května 2010, bylo zjištěno, že účastník řízení odvysílal dne 11. dubna 2010 od 19:00 hodin pořad 
Události, resp. příspěvek „Nutnost nebo obchod s kamarády?“ 
 
Jedná se o reportáž o názorových sporech ohledně stěhování Úřadu Regionální rady a nájmu 
placeném na novém místě v Ústí na Labem. Reportáž obsahovala vyjádření místních politiků a zmínky 
o nich. V příspěvku promluvil zastupitel Jaroslav Doubrava (Severočeši.cz), zmíněna byla „šedá 
eminence tamní ODS“ Patrik Oulický, a “kmotři ODS“ Alexandr Novák a Patrik Oulický. Reportérka 
informovala, že předseda Regionální rady Jiří Šulc, který byl reportáži představen jako „spolustraník 
Patrika Oulického a Alexandra Nováka“, se nevyjádřil. 
 
Přepis reportáže: 
 
Bohumil KLEPETKO, moderátor 
-------------------- 
Úřad regionální rady, který spravuje žádosti o evropské dotace pro Ústecký a Karlovarský kraj, si v 
centru Ústí 
nad Labem pronajalo nové sídlo, za které bude platit dvojnásobný nájem oproti kancelářím, v nichž 
úřadoval 
dosud. Ročně to má být víc než 10 milionů korun. Opozice v krajském zastupitelstvu to považuje za 
plýtvání a 
upozorňuje, že toto stěhování má i své skryté důvody. 
Tereza BALDOVÁ, redaktorka 
-------------------- 
Masarykova 1, nová lukrativní adresa v centru Ústí nad Labem a zároveň nové sídlo úřadu regionální 
rady. Za 
pronájem kanceláří a garáží bude do roku 2015 platit přes 10 milionů ročně. Úřad tvrdí, že potřeboval 
víc místa, 
i když se počet zaměstnanců nezvýšil. 
Vojtěch KRUMP, mluvčí, Úřad Regionální rady regionu soudružnosti Severozápad 
-------------------- 
Je potřeba zabezpečit zázemí pro přibližně 80 zaměstnanců úřadu regionální rady, mít prostory pro 
konzultace 
s žadateli a příjemci. 
Jaroslav DOUBRAVA, opoziční zastupitel /Severočeši.cz/ 
-------------------- 
To je přelívání peněz podstatně oficielní cestou ze státní, ze státní kasy do kamarádíčkových kapes. 
Tereza BALDOVÁ, redaktorka 
-------------------- 
V původním sídle úřad platil necelou polovinu - 4 miliony 200 tisíc ročně. Navíc vlastník nové budovy - 
Energetické a dopravní stavby - má utajenou vlastnickou strukturu. Jejím akcionářem byl ještě 
nedávno ústecký 
podnikatel Luboš Mareček. Muž zapojený na severu Čech do řady sporných kauz. Třeba likvidace 
norské 

3576-2



továrny Rybenol na Litoměřicku. Angažuje se i v případu zadluženého Chlumce na Ústecku, který 
prošetřuje 
policie. Nejdřív chtěl společně se šedou eminencí tamní ODS Patrikem Oulickým obci půjčit, pak si to 
rozmyslel 
a nakonec minulý týden vydražil budovu zdravotního střediska, které vlastnila obec. 
redaktor /citace: Bronislav ŠPIČÁK, předseda představenstva, Energetické a dopravní stavby, a. s./ 
-------------------- 
"Pan Mareček již není akcionářem, neboť jsem od něj tuto společnost asi před třemi lety odkoupil." 
Vojtěch KRUMP, mluvčí, Úřad Regionální rady regionu soudružnosti Severozápad 
-------------------- 
Úřad regionální rady při jednání a uzavírání smluv pracuje s dostupnými fakty. Tušení spadá spíše do 
oblasti 
okultismu. 
Tereza BALDOVÁ, redaktorka 
-------------------- 
Ověřit, jestli je Bronislav Špičák skutečným majitelem Energetických a dopravních staveb, je ale 
prakticky 
nemožné. Firma má takzvané akcie na majitele, což znamená, že jejím vlastníkem je ten, kdo akcie 
drží 
aktuálně v ruce. Navíc v představenstvu a dozorčí radě firmy jsou lidé spjatí jak se společnostmi 
Luboše 
Marečka, tak i s firmami kmotrů ODS Alexandra Nováka a Patrika Oulického. 
Vojtěch KRUMP, mluvčí, Úřad Regionální rady regionu soudružnosti Severozápad 
-------------------- 
Neexistuje žádný zákonný důvod, proč bychom měli zkoumat, pátrat po jeho akcionáři. 
Jaroslav DOUBRAVA, opoziční zastupitel /Severočeši.cz/ 
-------------------- 
V každém případě by to měli, měli přehodnotit a v každém případě by měli hledat, hledat jiné 
prostory. 
Tereza BALDOVÁ, redaktorka 
-------------------- 
Předseda regionální rady, spolustraník Patrika Oulického a Alexandra Nováka Jiří Šulc, který nájemní 
smlouvu podepsal, se nevyjádřil. Nereagoval na e-mail, ani telefonáty. Tereza Baldová, Česká 
televize. 
 
 
Reportáž je ve své první polovině standardní – věcně popisuje celou záležitost (na nové adrese bude 
Regionální rada platit nájem více než 10 milionů ročně proti 4,2 milionu na původní adrese), dává 
prostor argumentům obou stran sporu, tj. mluvčímu Úřadu Regionální rady regionu soudružnosti 
Severozápad Vojtěchu Krumpovi, který uvedl, že „Je potřeba zabezpečit zázemí pro přibližně 80 
zaměstnanců úřadu regionální rady, mít prostory pro konzultace s žadateli a příjemci.“, tak místnímu 
opozičnímu zastupiteli Jaroslavu Doubravovi (Severočeši.cz), který uvedl „To je přelívání peněz 
podstatně oficielní cestou ze státní, ze státní kasy do kamarádíčkových kapes.“ 
 
Redaktorka se dále namísto věcných konstatování, jež by měly patřit do formátu zpravodajského  
pořadu – doložit existující vazby mezi hodnostáři Regionální rady a firmou, která Regionální radě 
pronajímá nové sídlo, pokusila o konstrukci, jež trpí zkratkovitostí, nedostatkem fakticity, která 
obsahuje spekulaci o možných vazbách, jež  není uspokojivě doložena fakty: 
 
Tereza BALDOVÁ, redaktorka: „V původním sídle úřad platil necelou polovinu - 4 miliony 
200 tisíc ročně. Navíc vlastník nové budovy - Energetické a dopravní stavby - má 
utajenou vlastnickou strukturu. Jejím akcionářem byl ještě nedávno ústecký podnikatel 

3576-3



Luboš Mareček. Muž zapojený na severu Čech do řady sporných kauz. Třeba likvidace 
norské továrny Rybenol na Litoměřicku. Angažuje se i v případu zadluženého Chlumce 
na Ústecku, který prošetřuje policie. Nejdřív chtěl společně se šedou eminencí tamní 
ODS Patrikem Oulickým obci půjčit, pak si to rozmyslel a nakonec minulý týden vydražil 
budovu zdravotního střediska, které vlastnila obec.“ 
(…) 
redaktor /citace: Bronislav ŠPIČÁK, předseda představenstva, Energetické a dopravní 
stavby, a. s./: „Pan Mareček již není akcionářem, neboť jsem od něj tuto společnost asi 
před třemi lety odkoupil.“ 
(…) 
Tereza BALDOVÁ, redaktorka: „Ověřit, jestli je Bronislav Špičák skutečným majitelem 
Energetických a dopravních staveb, je ale prakticky nemožné. Firma má takzvané akcie 
na majitele, což znamená, že jejím vlastníkem je ten, kdo akcie drží aktuálně v ruce. 
Navíc v představenstvu a dozorčí radě firmy jsou lidé spjatí jak se společnostmi Luboše 
Marečka, tak i s firmami kmotrů ODS Alexandra Nováka a Patrika Oulického.“ 
 
Pro vytvoření image Luboše Marečka jsou do reportáže vtahovány odkazy na v reportáži blíže 
neosvětlené kauzy.  
 
Z obsahu reportáže ovšem plyne po faktické stránce značně neurčitá charakteristika Luboše Marečka 
jako někoho, kdo je údajným bývalým majitelem společnosti, jejíž současný neprokazatelný vlastník 
podepsal nájemní smlouvu s Regionální radou. Z obsahu reportáže navíc nijak nevyplývá oprávněnost 
označení Patrika Oulického přídomkem „šedá eminence tamní ODS“, a stejně tak z něj nevyplývá 
oprávněnost označení téhož Patrika Oulického ještě společně s Alexandrem Novákem jako „kmotrů 
ODS“. Těchto lidí se podstata reportáže nijak prokazatelně netýká a jejichž vztah k Regionální radě 
skrze další aktéry reportáže je v rovině spekulací. 
 
Ve své závěrečné promluvě reportérka tituluje předsedu  Regionální rady, Jiřího Šulce, 
který spornou nájemní smlouvu podepsal, jako „spolustraníka Patrika Oulického a Alexandra 
Nováka“: 
 
Tereza BALDOVÁ, redaktorka: „Předseda regionální rady, spolustraník Patrika 
Oulického a Alexandra Nováka Jiří Šulc, který nájemní smlouvu podepsal, se 
nevyjádřil. Nereagoval na e-mail, ani telefonáty. Tereza Baldová, Česká televize.“ 
 
Reportáž výše uvedeným označením Patrika Oulického a Alexandra Nováka nejprve navodila 
kontext negativních konotací s nimi spojovaných, a pak byl jejich jmény jako spolustraník označen Jiří 
Šulc – touto konstrukcí se z členství v ODS v reportáži jakoby stalo hanlivé označení. Nezískání 
vyjádření osloveného může být ovšem stejně dobře důsledkem jeho neochoty, jako neschopnosti 
provozovatele si potřebné vyjádření obstarat. Reportáž nedokumentuje žádnou snahu provozovatele 
o získání vyjádření Jiřího Šulce, aby měl divák možnost si vytvořit vlastní názor na základě něčeho 
jiného než tvrzení redaktorky, která je ovšem v bodě získání či nezískání vyjádření osloveného 
zainteresovanou stranou. Názor předsedy Regionální rady na jím podepsanou nájemní smlouvu byl 
patrně dosti podstatný, protože skrze tuto smlouvu se vytváří vztah mezi Regionální radou a 
pronajímatelskou společností se zpochybňovaným pozadím. 
 
 
 
Rozsudek Nejvyššího správního soudu ČR ve věci sp.zn. 7 As 43/2008 
 
 „Pojmy „objektivní“ a „vyvážené“ jsou obecně známé, srozumitelné a často užívané i v běžném 
jazyce. Mají-li být informace objektivní a vyvážené, musí v maximální možné míře odpovídat 

3576-4



skutečnosti a přinášet pohledy všech zúčastněných tak, aby si adresát těchto informací na jejich 
základě mohl vytvořit o dané problematice vlastní kvalifikovaný 
názor“.  
 

Dle ustanovení § 31 odst. 3 zákona č. 231/2001 Sb. je provozovatel vysílání povinen zajistit, aby ve 
zpravodajských a politicko-publicistických pořadech bylo dbáno zásad objektivity a vyváženosti a 
zejména nebyla v celku vysílaného programu jednostranně zvýhodňována žádná politická strana nebo 
hnutí, popřípadě jejich názory nebo názory jednotlivých skupin veřejnosti, a to s přihlédnutím k jejich 
reálnému postavení v politickém a společenském životě.    
 
Rada na základě těchto skutečností dospěla k závěru, že se účastník řízení odvysíláním pořadu 
Události, resp. příspěvku „Nutnost nebo obchod s kamarády?“ dne 11. dubna 2010 od 19:00 hod. na 
programu ČT1 mohl dopustit porušení § 31 odst. 3 zákona č. 231/2001 Sb., tedy povinnosti zajistit, 
aby ve zpravodajských  a politicko-publicistických pořadech bylo dbáno zásad objektivity a 
vyváženosti. 
 
Rada tedy na svém 14. zasedání konaném dne 13. července 2010 zahájila správní řízení pro 
podezření, že mohlo dojít ke spáchání jiného správního deliktu odvysíláním předmětné reportáže. 
 
Oznámení o zahájení správního řízení bylo účastníkovi řízení doručeno dne 2. srpna 2010, tímto 
dnem bylo zahájeno správní řízení vedené v této věci. Účastník řízení byl ve lhůtě  15 dnů ode dne 
doručení oznámení o zahájení správního řízení vyzván k vyjádření.  
 
 
 
 
Účastník se ve stanovené lhůtě vyjádřil písemným přípisem doručeným Radě 17. srpna 2010 a 
uvedl následující 
 
K výtce Rady: „Redaktorka se dále namísto věcných konstatování, jež by měly patřit do formátu 
zpravodajského pořadu – doložit existující vazby mezi hodnostáři Regionální rady a firmou, která 
Regionální radě pronajímá nové sídlo, pokusila o konstrukci, jež trpí  zkratkovitostí, nedostatkem 
fakticity, která obsahuje spekulaci o možných vazbách, jež není uspokojivě doložena fakty.“  
 

- Radou vytýkaný nedostatek fakticity padá na vrub utajené vlastnické struktuře zmiňované 
společnosti, což také bylo v Příspěvku uvedeno a vysvětleno. Autorka předmětného 
příspěvku shromáždila všechna fakta dostupná z veřejných zdrojů a poukázala na 
existující personální vazby. 

 
Rada: Z obsahu reportáže ovšem plyne po faktické stránce značně neurčitá charakteristika Luboše 
Marečka jako někoho, kdo je údajným bývalým majitelem společnosti, jejíž současný neprokazatelný 
vlastník podepsal nájemní smlouvu s Regionální radou. 
 

- ČT namítá nejasnost Radou uvedené formulace „značně neurčitá charakteristika“, ČT má 
za to, že charakteristika byla ve vztahu ku popisovanému problému značně určitá. Pro 
kontext předmětného příspěvku je podstatné, že jde o člověka spojovaného na severu 
Čech s řadou sporných kauz, což bylo v předmětném příspěvku uvedeno. 

 
Rada: Z obsahu reportáže navíc nijak nevyplývá oprávněnost označení Patrika Oulického přídomkem 
„šedá eminence tamní ODS“, a stejně tak z něj nevyplývá oprávněnost označení téhož Patrika 
Oulického ještě společně s Alexandrem Novákem jako „kmotrů ODS“. 

3576-5



 
- ČT namítá, že pokud Rada posuzuje „oprávněnost užití těchto označení ve spojení 

s uvedenými osobami“ v rámci skutkové podstaty § 31odst. 3 zákona č. 231/2001 Sb., pak 
tak činí zcela nad rámec této skutkové podstaty. Oba pánové jsou tak běžně označováni 
v regionálním i celostátním tisku 

 
Rada: Těchto lidí (míněno P. Orlického a A. Nováka) se podstata reportáže nijak prokazatelně netýká 
a jejich vztah k Regionální radě skrze další aktéry reportáže je v rovině spekulací. 
 

- ČT k této výtce namítá, že podstata předmětného příspěvku se zmiňovaných osob 
prokazatelně týká a je to také v komentáři vysvětleno větou „v představenstvu a dozorčí 
radě firmy jsou lidé spjatí jak se společnostmi Luboše Marečka, tak i s firmami kmotrů 
ODS Alexandra Nováka a Patrika Oulického“ ČT má proto uvedenou výtku Rady za 
irelevantní. 

 
Rada: Ve své závěrečné promluvě reportérka tituluje předsedu Regionální rady, Jiřího Šulce, který 
spornou  nájemní smlouvu podepsal, jako „spolustraníka Patrika Oulického a Alexandra Nováka“ 
 

- Ani uvedenou výtku nemá ČT, k předmětné skutkové podstatě, za relevantní, neboť 
označení osoby „spolustraníkem“ ve smyslu společného členstva v jedné politické straně 
není rozhodně prohřeškem na objektivitě, či vyváženosti v smyslu zákona. Pokud Rada 
polemizuje, že údajnou „konstrukcí se z členství v ODS v reportáži stalo jakoby hanlivé 
označení“, nelze než namítat, že se jedná pouze o absurdní nepodloženou domněnku 
Rady. 

 
Rada: Nezískání vyjádření osloveného může být ovšem stejně dobře důsledkem jeho neochoty, jako 
neschopnosti provozovatele si potřebné vyjádření obstarat. Reportáž nedokumentuje žádnou snahu 
provozovatele o získání vyjádření Jiřího Šulce, aby měl divák možnost si vytvořit vlastní názor na 
základě něčeho jiného než tvrzení redaktorky, která je ovšem v bodě získání či nezískání vyjádření 
osloveného zainteresovanou stranou. 
 

- ČT zde namítá, že pokud redaktorka v závěru předmětného příspěvku konstatovala, že 
předseda regionální rady, který nájemní smlouvu podepsal, se nevyjádřil, nereagoval na 
e-mail, ani telefonáty, pak redaktorka diváků jednoznačně sdělila jeho postoj k vyjádření 
v předmětné věci. Divák tudíž nebyl nijak ukrácen a mohl si na věc svobodně vytvořit 
vlastní názor. Uvedené závěrečné konstatování redaktorky je důsledkem několika 
neúspěšných pokusů redaktorky o získání jeho vyjádření, jejíchž zdokumentování by bylo 
nad časový rozsah předmětného příspěvku. V této souvislosti nelze opomenout, že se 
jednalo o krátký reportážní příspěvek v rámci pořadu Události, a nikoli rozsáhlou reportáž 
v rámci publicistického pořadu. 

 
 
Účastník s ohledem na výše vyjádřené navrhl zastavení správního řízení. 
 
 
 
 
Správní úvaha Rady:  
 
Rada se posouzením věci zabývala na svém 19. zasedání konaném dne 5. října 2010, kde po vyjádření 
účastníka, zhlédnutí audiovisuálního záznamu reportáže a vzetí v potaz názorů příslušné judikatury, 
jež se danou problematikou zabývá, přijala rozhodnutí o uložení pokuty ve výši 100.000,-Kč.  

3576-6



 
Zákonná úprava a judikatura:  
 
Dle § 31 odst. 3 zákona č. 231/2001 Sb. „je provozovatel vysílání povinen zajistit, aby ve 
zpravodajských a politicko-publicistických pořadech bylo dbáno zásad objektivity a vyváženosti a 
zejména nebyla v celku vysílaného programu jednostranně zvýhodňována žádná politická strana nebo 
hnutí, popřípadě jejich názory nebo názory jednotlivých skupin veřejnosti, a to s přihlédnutím k jejich 
reálnému postavení v politickém a společenském životě.“ 
 
Rozsudek č.j. 10 Ca 342/2009 ze dne 13. května 2010 na své  str. 12 první odstavec  „reportáže 
zařazované do zpravodajství jsou zpravidla zejména ohledně jejich časového rozsahu výrazně 
omezeny, což klade vysoké nároky na jejich zpracování ve vztahu k určitému konkrétnímu tématu. Je 
ale vždy zároveň na odpovědnosti tvůrců a zpracovatelů konkrétní reportáže, aby vždy i při takovém 
omezení časového prostoru v rozumné míře dostáli požadavku na objektivitu a vyváženost, jak to 
zákon požaduje.“ 
 
Rozsudek Nejvyššího správního soudu ČR ve věci sp.zn. 7 As 43/2008 
 „Pojmy „objektivní“ a „vyvážené“ jsou obecně známé, srozumitelné a často užívané i v běžném 
jazyce. Mají-li být informace objektivní a vyvážené, musí v maximální možné míře odpovídat 
skutečnosti a přinášet pohledy všech zúčastněných tak, aby si adresát těchto informací na jejich 
základě mohl vytvořit o dané problematice vlastní kvalifikovaný 
názor“.  
 
Rozsudek Nejvyššího správního soudu ve věci sp. zn. 3 As 6/2010 – 71 
„Dle odborné literatury lze pak zásadou objektivity rozumět znak zpravodajství, „které se pokouší 
věcně, nestranně a nemanipulativně oddělit zprávu od komentáře“. Ústřední charakteristikou 
takového postupu je „zásadní ověřování pravdivosti výpovědí“. Zásada objektivity předpokládá 
referování bez emocí a používání neutrálních výrazů (Michael Kunczik: Základy masové komunikace, 
Karolinum, Praha, 1995, s. 111). Pojem objektivita tedy v sobě zahrnuje hned několik aspektů, z nichž 
za rozhodné považuje Nejvyšší správní soud správnost (či přesnost), tzn. že zpráva odpovídá 
skutečnosti, transparentnost, tj. že žurnalista uvádí své informační prameny, a věcnost, tj. že novináři 
do zprávy nevkládají svá vlastní hodnocení – blíže srov. Schulz/Reifová a kol.: Analýza obsahu 
mediálních sdělení; Karolinum; Praha; 2004; s. 52 a násl.“ 
 
Rada má s odkazem na neexistenci sporů o podobě a času odvysílání reportáže postaveno na jisto, že 
předmětná reportáž byla odvysílána v podobě a čase uvedeném výše. 
 
Podle názoru Nejvyššího správního soudu vyjádřeného v jeho rozsudku ve věci č.j. 7 As 38/2004 – 58 
požadavek na respektování zásad objektivity a vyváženosti je stanoven výlučně ve vztahu k pořadům 
zpravodajským a politicko-publicistickým. Pro uložení pokuty podle § 60 odst. 1 písm. b) zákona č. 
231/2001 Sb. je tedy stěžejní, zda se jednalo o tento druh pořadu. Splnění této podmínky je v dané 
věci nesporné. Pořad Události, v jehož rámci byla předmětná reportáž odvysílána, je pořadem 
zpravodajským. 
 
Rada zastává názor, že účastník vytrhuje ve svém vyjádření k zahájení řízení jednotlivé pasáže 
z kontextu celého rozboru v něm obsaženého, a proto se mu mohou jevit jako irelevantní. Rada 
reportáž posuzovala jako celek, tedy z pozice diváka a po zralé úvaze dospěla k závěru, že na základě 
této reportáže, si průměrný divák nebude schopen sám učinit objektivní názor na prezentovanou věc.  
 
Je třeba zdůraznit skutečnost seznalou Radou, a to, že redaktorka byla evidentně schopná 
postupovat dle zákona objektivně a dát prostor nezaujatě všem stranám tak, jak prokázala v první 
polovině reportáže. Druhá polovina příspěvku však již míří do spekulativní roviny, přičemž využívá i 

3576-7



označení jednotlivých osob, jež jak bylo v oznámení o zahájení správního řízení vysvětleno, lze chápat 
jako neopodstatněně hanlivá, tedy již neobjektivní a vyjadřující subjektivní názor. 
 
Jako nejproblematičtější se jeví užívání spojení „šedá eminence“ a „kmotrů ODS“, takovéto konotace 
vytvářejí ve zpravodajství jakousi zkratkovitou nálepkovitost, která není odargumentována a přitom 
má jasně pejorativní obsah. V návaznosti na tato negativní označení nabývá negativity i označení 
spolustraníci, jedno, jak neutrálně toto slovo zní, v kontextu po užití „šedé eminence“ a „kmotrů“ se 
takovéto „členství“ jeví jednoznačně jako hanlivé. 
 
Pokud účastník argumentuje nedostatkem času v tomto formátu pořadu s tím, že tedy nemohl 
dokumentovat snahu redaktorky o získání vyjádření, jeví se toto jako lichý argument. Rozsudek č.j. 10 
Ca 342/2009 ze dne 13. května 2010 na své  str. 12 první odstavec  „reportáže zařazované do 
zpravodajství jsou zpravidla zejména ohledně jejich časového rozsahu výrazně omezeny, což klade 
vysoké nároky na jejich zpracování ve vztahu k určitému konkrétnímu tématu. Je ale vždy zároveň na 
odpovědnosti tvůrců a zpracovatelů konkrétní reportáže, aby vždy i při takovém omezení časového 
prostoru v rozumné míře dostáli požadavku na objektivitu a vyváženost, jak to zákon požaduje.“ 
 
Co se týče námitky účastníka na vytýkané „nezískání vyjádření osloveného“, je třeba říci, že pouhá 
konstatace redaktorky „spolustraník Patrika Oulického a Alexandra Nováka Jiří Šulc, který nájemní 
smlouvu podepsal, se nevyjádřil.  Nereagoval na e-mail, ani telefonáty.“ nelze považovat za vyjádření 
jeho postoje k celé věci pouze na základě jakéhosi sdělení redaktorky, které ze pohledu diváka není 
nikterak podloženo. Divák je de facto odkázán na redaktorčino tvrzení o nemožnosti získání vyjádření 
osloveného. 
 
Dále je třeba říci, že užívání výše uvedených konotací a vytváření umělých kontextů mezi událostmi, 
jejichž souvislost nijak nebyla prokázána – to jsou praktiky, které rozhodně nelze slučovat 
s objektivním informováním. 
 
 
Účastník řízení byl již v souladu s § 59 odst. 1 zákona č. 231/2001 Sb. na porušení § 31 odst. 3  téhož 
zákona Radou upozorněn, a byl již také sankcionován. Jednalo se například o správní řízení vedené 
pod sp. zn. 2006/144/jfu/ČTV, v němž Rada dne 16. května 2006 rozhodla o uložení pokuty ve výši 
100.000,- Kč za porušení § 31 odst.3 zákona č. 231/2001 Sb. odvysíláním příspěvku týkajícího se 
ombudsmanovy zprávy o zásahu policie při Czech Teku 2005, v rámci pořadu Události 31. ledna 2006 
od 19:15 hod. na programu ČT1, který vykazoval známky neobjektivity a nevyváženosti. 
 
Rada považuje za počátek běhu prekluzivní lhůty dle § 61 odst. 1 zákona č. 231/2001 Sb. den 1. 
července 2010, tedy den, kdy bylo úředníkem Rady pojato kvalifikované podezření  o možném 
spáchání jiného správního deliktu. Rada tedy konstatuje, že nedošlo k uplynutí prekluzivní lhůty dle 
výše zmíněného ustanovení zákona. 
 
Při rozhodování o výši pokuty se Rada řídila těmito skutečnostmi:  
 
Dle ust. § 60 odst. 1 písm. b) zák. č. 231/2001 Sb. může Rada udělit pokutu ve výši od 5 000,-Kč do 2 
500 000,-Kč provozovateli televizního vysílání, pokud nesplní povinnosti dle § 31 odst. 2 a odst. 3 
téhož zákona. 
 
Dle § 61 odst. 2 zákona č. 231/2001 Sb. při ukládání pokuty za porušení povinnosti podle tohoto 
zákona Rada přihlíží k povaze vysílaného programu a k postavení provozovatele vysílání a 
provozovatele převzatého vysílání na mediálním trhu se zřetelem k jeho odpovědnosti vůči divácké 
veřejnosti v oblasti informací, výchovy, kultury a zábavy.  
 

3576-8



Dle § 61 odst. 3 zákona č. 231/2001 Sb. Rada stanoví výši pokuty podle závažnosti věci, míry zavinění 
a s přihlédnutím k rozsahu, typu a dosahu závadného vysílání a k výši případného finančního 
prospěchu.  
 
 
Rada byla omezena horní a dolní hranicí stanovenou zákonem a při stanovení výše pokuty byla 
vedena následujícími úvahami: 
 
Povaha vysílaného programu: 
- Program ČT1 je celoplošným televizním veřejnoprávním (plnoformátovým) programem. Zákon č. 

231/2001 Sb., definuje plnoformátový program jako program obsahující pořady různého 
zaměření a témat, zejména pořady zpravodajské, filmové, dokumentární, hudební a vzdělávací, 
který není zaměřen pouze na určitou skupinu obyvatel se shodnými zájmy.  
  

Postavení provozovatele na mediálním trhu 
- Hlavním úkolem veřejné služby  České televize je dle § 2 odst. 2 písm. c) zákona č. 483/1991 Sb., 

vytváření a šíření programů a poskytování vyvážené nabídky pořadů pro všechny skupiny 
obyvatel se zřetelem na svobodu jejich náboženské víry a přesvědčení, kulturu, etnický nebo 
národnostní původ, národní totožnost, sociální původ, věk nebo pohlaví tak, aby tyto programy 
a pořady odrážely rozmanitost názorů a politických, náboženských, filozofických a uměleckých 
směrů, a to s cílem posílit vzájemné porozumění a toleranci a podporovat soudržnost pluralitní 
společnosti. 

- Účastník řízení provozuje celoplošné vysílání programu ČT1. Vedle toho se jedná o 
provozovatele dalších třech programů, ČT24, ČT2 a ČT4 Sport. 

- Dle výsledků zveřejněných ATO –MEDIASEARCH na webových stránkách www.ato.cz, konkrétně 
http://www.ato.cz/vysledky/rocni-data/share/15 , jejímž řádný členem je účastník řízení, je 
program účastníka řízení (ČT1),  druhým nejúspěšnějším programem za rok 2009, což činí 
z účastníka druhého nejúspěšnějšíšího provozovatele televizního vysílání v ČR za daný rok (bráno 
dle celodenního sharu za rok 2009, tedy roku předcházejícímu roku spáchání jiného správního 
deliktu. Rada užila data z roku 2009, jelikož data z roku 2010, tedy roku, kdy došlo ke spáchání 
jiného správního deliktu, ještě nejsou jako celek k dispozici) 

 
Odpovědnost provozovatele vůči divácké veřejnosti:  
 
- Odpovědnost účastníka řízení vůči divácké veřejnosti na trhu televizního vysílání vychází z jeho 

povinností daných zákonem o vysílání. V případě účastníka řízení je jeho odpovědnost vůči 
divákům podpořena zákonem o České televizi, jež pozitivně formuluje povinnosti tohoto 
provozovatele. Odpovědnost účastníka řízení je vůči divácké veřejnosti oproti komerčním 
subjektům zvýšená s ohledem na způsob financování prostřednictvím tzv. koncesionářských 
poplatků. 

- Lze shrnout, že odpovědnost účastníka v daném případě je vyšší v poměru ke komerčním 
subjektům.  

 
Rozsah, typ a dosah závadného vysílání 
- Program České televize ČT 1, kde byla odvysílána předmětná reportáž v rámci pořadu Události, 

dosáhl v měsíci dubnu v prime time (19:00 – 23:00) v  roce 2010 
(http://www.ato.cz/vysledky/mesicni-data/share/15 ), share 15+ 17,79 %. (zdroj: veřejně 
přístupné webové stránky www.ato.cz – členem této organizace je i účastník.)  

 
Závažnost věci 
- Pořad Události je hlavním zpravodajským pořadem na programu ČT 1 v prime time čase 

s vysokou mírou sledovanosti 

3576-9



- Účastník řízení byl již v souladu s § 59 odst. 1 zákona č. 231/2001 Sb. na porušení § 31 odst. 3  
téhož zákona Radou upozorněn, a byl již také sankcionován (viz výše). Jelikož nedošlo k nápravě 
ve stanovené lhůtě a ani po ukládání sankcí, je Rada oprávněna konstatovat, že předešlá 
upozornění a sankce neměla zamýšlený preventivní a zabraňující efekt, a na základě této 
skutečnosti se rozhodla uložit opětovně sankci.  

- Rada má za to, že pokuta udělená v této výši bude účastníka řízení vést k plnění právních 
povinností vyplývajících ze zákona č. 231/2001 Sb., a zároveň vystihuje dosažení zamýšleného 
zabraňujícího a preventivního účinku. 

- Závažnost věci je vysoká vzhledem ke zde uvedeným kriteriím, zejména nesjednání nápravy a 
opětovnému porušování povinností provozovatele a faktu, že účastník řízení je provozovatelem 
na základě zvláštního zákona a má tedy vůči divákům vyšší odpovědnost nežli komerční 
provozovatelé. 

 
Míra zavinění 
- Provozovatel televizního vysílání má právo vysílat programy svobodně a nezávisle. Do jejich 

obsahu lze zasahovat pouze na základě zákona a jeho mezí. Vedle tohoto práva má provozovatel 
televizního vysílání povinnosti provozovat vysílání vlastním jménem, na vlastní účet a na vlastní 
odpovědnost a nést odpovědnost za obsah programů. 

- Rada konstatovala, že účastník řízení mohl ovlivnit obsah předmětné reportáže, jelikož je jejím 
tvůrcem, bylo na jeho rozhodnutí, resp. jeho vůli, zda reportáž v takovéto podobě do vysílání 
zařadí 

- Rada dospěla v této otázce k závěru, že ke správnímu deliktu došlo vědomě. 
 
Finanční prospěch 
- Finanční prospěch v konkrétní výše nelze prokázat Radě dostupnými prostředky, a proto toto 

kritérium nemělo na výši sankce vliv.  
 
Rada tak na základě shromážděných podkladů dospěla k závěru, že provozovatel, Česká televize výše 
uvedeným jednáním porušil svou povinnost podle § 31 odst. 3) zákona č. 231/2001 Sb., čímž se 
dopustil správního deliktu podle § 60 odst. 1 písm. b) zákona č. 231/2001 Sb., a uložila pokutu 
100 000,- Kč ve výši 4 % horní zákonné sazby. 
 
Náhrada nákladů řízení: 
 
Vzhledem k tomu, že správní řízení vyvolal účastník řízení porušením své právní povinnosti, uložila 
mu Rada v souladu s ustanovením § 79 odst. 5 správního řádu a § 6 odst. 1 vyhlášky č. 520/2005 Sb., 
povinnost uhradit paušální částku nákladů správního řízení ve výši 1.000,-Kč. 
 
 
Poučení: 
 
Proti tomuto rozhodnutí v souladu s ustanovením § 66 zákona č. 231/2001 Sb., lze podat žalobu 
k Městskému soudu v Praze ve lhůtě dvou měsíců od doručení písemného vyhotovení tohoto 
rozhodnutí. Podání žaloby má odkladný účinek. 
 
 

V Praze dne: 5.10.2010 JUDr. Kateřina Kalistová 
 předsedkyně Rady 
 pro rozhlasové a televizní vysílání 

3576-10


		2011-01-26T16:23:38+0100
	Praha
	JUDr. Kateřina Kalistová
	Podpis dokumentu




